Co sprzedawać w internecie

Jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia sklepu internetowego jest nawiązanie kontaktów z dostawcami. W branży e-commerce jest to niezwykle ważny element – zwłaszcza, że konkurencja jest duża i każdemu sklepowi zależy na możliwie najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania i pozyskaniu jak największej liczby klientów. Jak zatem przystąpić do tego zadania i o czym przy tej sposobności pamiętać?

Wedle potrzeb i możliwości sklepu

Sukces sklepu internetowego jest zdeterminowany wieloma czynnikami. Niebagatelną rolę w tym kontekście odgrywają procesy logistyczne, dzięki którym są realizowane zamówienia składane przez klientów. Im sprawniej przebiegają wszystkie związane z tym czynności, tym lepiej. To zaś w bardzo dużej mierze zależy od ilości pośredników znajdujących się na linii producent – sklep. Generalnie im mniejsza ich ilość, tym więcej zalet. Raz, że zostaje skrócony czas dostarczania klientowi zamówionego towaru, a poza tym spada też ryzyko popełniania błędów. Nie wspominając oczywiście o tym, że w takim układzie można zaproponować klientom bardziej atrakcyjne z ich punktu widzenia ceny.

Na początek trzeba się zastanowić nad paroma kwestiami takimi jak:

  • Własny magazyn – część sklepów online go posiada, część nie. Plusem tego rozwiązania jest efektywniejsza kontrola procesów logistycznych, dzięki czemu klient nie musi długo czekać na przesyłkę. Z drugiej strony magazyn to wyższy koszt prowadzenia działalności.
  • Przemyślana oferta sklepu – decydując się na prowadzenie sprzedaży online, należy mieć jasno sprecyzowane wymagania co do produktów, które stworzą jego asortyment. Wiedząc, co dokładnie jest potrzebne, łatwiej jest poruszać się w gąszczu ofert składanych przez dostawców.
  • Uzyskanie informacji na temat producentów.

Jaki kanał dystrybucji wybrać?

Najbardziej komfortowa sytuacja to taka, gdy nawiązana zostaje bezpośrednie współpraca z producentem, niemniej jednak w praktyce nie zawsze jest to możliwe. Ponadto dla małego sprzedawcy nie zawsze jest to korzystne, a właściciel sklepu internetowego musi mieć nade wszystko na względzie to, co najbardziej mu się kalkuluje. A nie opłaca się wówczas, jeśli producent:

  • nie ma jeszcze wyrobionej na rynku marki,
  • nie daje możliwości zakupu mniejszych partii towarów bądź zakupienia pojedynczych sztuk,
  • jest zainteresowany uiszczaniem w trybie natychmiastowym opłat za wydany towar.

Warto w tym momencie wspomnieć o innych kanałach dystrybucji niż producent – sprzedawca – klient. Są to następujące opcje:

  • producent – dystrybutor – hutownik – sprzedawca – klient,
  • producent – dystrybot/hurtownik – sprzedawca – klient,
  • producent – agent – hurtownik/sprzedawca – klient.

Gdzie szukać dostawców i z iloma firmami współpracować?

Szukamy dostawcy towaru

Dostawców najlepiej szukać w Internecie. Na ogół posiadają oni własne strony internetowe, aczkolwiek warto zajrzeć również na tematyczne fora, blogi i grupy dyskusyjne. Sporo interesujących propozycji zamieszczanych jest też na serwisach branżowych. W zdecydowanej większości przypadków ogłaszają się rodzime firmy oraz podmioty zajmujące się dystrybucją znanych marek. Nic nie stoi na przeszkodzie, by współpracować również z hurtownikami z Chin, Tajlandii itp., ale trzeba brać poprawkę na to, by odpowiednio uzgodnić warunki, gdyż na tak długiej trasie zawsze może dojść do uszkodzenia towarów.

Przy tej okazji często pojawia się pytanie o to czy współpracować z jednym dostawcą, czy z kilkoma? Nie da się na nie odpowiedzieć w jednoznaczny sposób, ponieważ oba te warianty mają swoje plusy i minusy. Posiadanie paru dostawców daje zawsze większe możliwości, jeśli chodzi o wybór poszczególnych produktów, spada również prawdopodobieństwo, że czas dostawy wydłuży się w sytuacji nie posiadania przez jednego z dostawców określonych towarów – zawsze można pozyskać je z innego źródła. Mankamentem współpracy z jednym dostawcą jest uzależnienie się od niego, ale medal ten posiada i drugą stronę w postaci takich korzyści jak m. in.:

  • ukierunkowania się na współpracę z firmą proponującą najbardziej korzystne warunki,
  • wspomagania sprzedawcy przez dostawcę w postaci np. wspólnych akcji marketingowych leżących w interesie każdej ze stron,
  • sprawnej obsługi zobowiązań wynikających z umów gwarancyjnych,
  • możliwości korzystania z różnych udogodnień, np. z kredytów kupieckich, rabatów, odroczonych w czasie płatności itp.

W związku  tym właściciel sklepu sam musi zdecydować, które z powyższych rozwiązań jest adekwatne do jego potrzeb i możliwości.

Dropshipping – opcja dobra na początek

Wiele początkujących sklepów internetowych stawia na tzw. dropshipping. Jest to usługa ciesząca się obecnie bardzo dużą popularnością. Polega ona na tym, że po złożeniu przez klienta zamówienia, sklep kieruje je do hurtowni, z którą współpracuje. To dostawca, a nie sprzedawca, ponosi odpowiedzialność za sfinalizowanie transakcji – czyli za nadanie przesyłki do klienta. Dropshipping ma ten ogromny plus, że jest ekonomicznym rozwiązaniem – wdrożenie tej usługi przekłada się na redukcję wydatków ponoszonych w ramach procesów logistycznych.

Zapytania ofertowe

W zorientowaniu się, którzy dostawcy proponują współpracę na najkorzystniejszych zasadach z pomocą przychodzą zapytania ofertowe. Dzięki nim można też w szybki sposób porównać warunki obowiązujące w poszczególnych firmach. W zapytaniu należy zawrzeć kilka informacji na temat sklepu internetowego i profilu działalności oraz wyszczególnić produkty stanowiące przedmiot zainteresowania, a także zwrócić się z prośbą o przesłanie pełnego, aktualnego cennika. Dostawcy nie zawsze zamieszczają go na swoich stronach internetowych. Zapytanie najwygodniej wysłać mailem lub za pośrednictwem specjalnego formularza, o ile takowy znajduje się na stronie dostawcy.

O czym powinien pamiętać sprzedawca?

Aby współpraca z dostawcami układała się pomyślnie, właściciel sklepu online powinien mieć na uwadze kilka istotnych kwestii:

  • Początkowe ceny podawane przez hurtowników są cenami do negocjacji w przypadku sporych zamówień oraz przy trwającej dłuższy czas współpracy. Każda z hurtowni ma swoją własną politykę rabatową, warto mieć więc rozeznanie w tym, jak ona wygląda. Oczywiście negocjacje nie są proste – w końcu i dostawcy zależy na korzyściach. Po jednej próbie nie należy się poddawać, ale jeśli rzeczywiście oczekiwanych rezultatów brak, trzeba się rozejrzeć za inną hurtownią.
  • Szczególna ostrożność jest wymagana przy tworach importowanych, w szczególności z Chin, Turcji itp. Warunkiem współpracy musi być dokładne sprawdzenie towaru oraz zaznaczenie, iż jeśli zostaną stwierdzone wady, będzie on zwracany.
  • Dzierżawa towaru to dość wygodna dla sprzedawcy opcja, aczkolwiek hurtownie nie zawsze na nią przystają. Dobrze jest także i ten punkt uwzględnić w negocjacjach, gdyż za pewną kaucją można mieć dany towar na miejscu.
  • Jeżeli towar jest kupowany dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta, trzeba w opicie oferty koniecznie zaznaczyć, iż termin realizacji zamówienia wynosi np. od 2 do 3 dni. Wydłuża to niestety czas wysyłki, ale z drugiej strony klient od początku jest zorientowany w sytuacji i wie, na czym stoi.
  • Współpracę można w każdej chwili zakończyć – niejednokrotnie inny dostawca proponuje ten sam towar w niższej cenie. W takich okolicznościach często opłaca się podjąć negocjacje z dotychczasowym dostawcą – hurtowniom zależy na odbiorcach, gdyż konkurencja jest duża, istnieje zatem niemała szansa na zmianę warunków współpracy.

Jak pozyskać dostawców z Chin?

Przy omawianiu zagadnień związanych z nawiązywaniem współpracy z dostawcami dla sklepu internetowego warto jeszcze poświęcić nieco miejsca poszukiwaniu kontrahentów w Chinach. Na ten krok decyduje się obecnie wielu sprzedawców, a przemawiającym za nim argumentem są ceny znacznie atrakcyjniejsze aniżeli ceny w rodzimych hurtowniach. Dostawców z Chin najwygodniej szukać poprzeć specjalne platformy biznesowe. Doświadczeni handlowcy zalecają unikania pośredników z trzech powodów:

  • brak gwarancji dobrej jakości towaru,
  • kłopoty z certyfikatami – o ile takowe są wymagane w stosunku do określonych produktów, np. części komputerowych,
  • pośrednicy naliczają marże, co jest równoznaczne z podniesieniem ceny produktu dla finalnego klienta.

Do wybranych dostawców wysyła się zapytanie o cenę. Tutaj należy zwrócić uwagę na to, by było ono w jak największym stopniu doprecyzowane, a więc odnoszące się do konkretnych produktów – istotne są m. in. dane o opakowaniach, wymiarach produktów, ewentualnie o  certyfikatach. Zapytanie musi ponadto dotyczyć takich obszarów jak przesyłka, formy płatności i koszt przesyłki do miejsca docelowego. Przeważnie funkcjonuje to w ten sposób,  że towar jest dostarczany do firmy zajmującej się jego dystrybucją. Naturalnie nie wolno zapomnieć o umieszczeniu w zapytaniu danych kontaktowych.

Przed realizacją pierwszego zamówienia warto poprosić o próbki towarów – sprawdzony dostawca nie będzie z tym robił problemu, a można w ten sposób przekonać się o jakości produktów. Jest to o tyle istotne, że dostawcy z Chin zazwyczaj domagają się uiszczenia całej należności przed wysyłką. Tutaj uwaga – najbezpieczniej jest wpłacać pieniądze na firmowe konta. Co do sposobu płatności, to najszybciej jest zrealizować ją kartą lub przelewem SWIFT.

Towary z Chin są dostarczane:

  • kurierem – to szybka i wygodna metoda, gdyż to na firmie kurierskiej spoczywa obowiązek załatwienia spraw celnych i skarbowych; jej minusem są bardzo wysokie opłaty naliczane od kilograma oscylujące średnio w granicach 200 dolarów za 10 kg,
  • drogą lotniczą – status przesyłki trzeba ba bieżąco monitorować, a odbiór towaru powierzyć agencji, która zajmie się celnymi formalnościami,
  • drogą morską – to stosunkowo tani sposób sprowadzania towaru z Chin, ale też i najbardziej czasochłonny; na rynku działa wielu międzynarodowych morskich spedytorów oferujących kompleksowe usługi w tym zakresie i posiadających swoje przedstawicielstwa w różnych krajach.

Bez względu na wybraną metodę zawsze należy uprzedzić dostawcę, by w przesyłce zawierającej duże partie towaru znalazły się takie dokumenty jak:

  • instrukcja obsługi w języku polskim,
  • kopie certyfikatów, na podstawie których towar zostaje dopuszczony do obrotu we Wspólnocie Europejskiej – dane na nich muszą być zgodne z danymi na fakturze.
[Głosów:11    Średnia:3/5]
Co sprzedawać w internecie? Szukamy dostawcy towaru written by Robert Menkałaśrednia ocen3/5 - 11oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here