Co warto wiedzieć o sprzedaży B2B

B2B, czyli business-to-business, to specyficzny rodzaj sprzedaży, w której obie strony (kupujący i sprzedający) prowadzą działalność gospodarczą. Zazwyczaj o tym, czy do transakcji dojdzie, decydują jedne z najważniejszych osób w całej firmie, ale także pracownicy działów zakupowych. Nie ulega też wątpliwości, że B2B to dla wielu przedsiębiorstw jeden z najważniejszych działów, zarówno najbardziej wymagający, jak i przynoszący największe zyski.

Charakterystyka B2B

B2B jest specyficznym rodzajem sprzedaży, który często polega na negocjacjach i ustalaniu optymalnych warunków, nie tylko na samym zakupie towarów. W wyniku takich negocjacji, które czasem trwają nawet kilka tygodni, dochodzi do ustalenia warunków, które satysfakcjonują obie strony. Dzięki temu zarówno klient, jak i sprzedawca mogą uzyskać optymalne warunki.

Ceny, które są ustalane podczas takich negocjacji, często różnią się pomiędzy różnymi firmami-klientami. Może to wynikać z różnych czynników, między innymi ilości i częstotliwości składania zamówień. Warto przy tym pamiętać, że B2B to często sprzedaż hurtowa, idąca nawet w tysiące sztuk, w przeciwieństwie do sprzedaży detalicznej B2C.

Kolejną charakterystyczną cechą B2B jest powtarzalność wielu transakcji oraz możliwość dokonywania opłat z odroczonym terminem dzięki odpowiednio wystawionym fakturom. Jednocześnie jednak klienci w tej strefie nie mogą dokonywać zakupów bez specjalnej weryfikacji.

Zależności, które budowane są w ramach B2B, są często złożone, a sprawna obsługa dużych, wymagających zamówień wymaga automatyzacji pewnych procesów oraz informatyzacji, która umożliwia szybszy i lepszy przepływ informacji.

Na co pozwalają technologie informatyczne w B2B

Zanim nastąpiła powszechna informatyzacja i cyfryzacja, wszystkie transakcje B2B (i nie tylko) były przeprowadzane w klasyczny sposób. Polegały na przedstawieniu oferty podczas spotkania, podpisaniu umów, zamówieniach rejestrowanych w specjalnych księgach i przesyłce towarów (oraz pieniędzy) w klasyczny sposób. Często możliwe były transakcje tylko wewnątrz jednego kraju lub pomiędzy blisko położonymi krajami.

Obecnie powszechna informatyzacja pozwoliła na rozszerzenie działalności na wiele obszarów świata, również tych położonych daleko. Co więcej, często nie jest wymagane osobiste spotkanie, gdyż warunki współpracy są omawiane zdalnie. Elektroniczne faktury, elektroniczne przelewy i automatyczne księgowanie wysyłki towarów czy też aktualizowanie stanów magazynowych dodatkowo pomagają w przyspieszeniu i uproszczeniu każdej transakcji.

Specjalnie przygotowane profesjonalne platformy

Jednym z najlepszych pomysłów, aby bardziej zoptymalizować B2B i przyspieszyć przeprowadzenie każdej transakcji jest inwestycja w dedykowaną platformę do kontaktu z klientami biznesowymi. Pozwala ona na bezproblemową komunikację, przygotowanie indywidualnych ofert i kompleksowe podejście do klienta. Jednocześnie umożliwia łatwą, szybką i zautomatyzowaną obsługę każdego, nawet największego zamówienia, co niezwykle pomaga w utrzymaniu dobrej renomy.

Zoptymalizowana platforma do celów B2B oferuje wiele ciekawych opcji i integracji z innymi systemami, dzięki czemu jeszcze bardziej ułatwia kompleksową obsługę klientów. Zobacz możliwości takich systemów pod adresem https://omnicommerce.pl.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here