Dropshipping

Uruchomienie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością uwzględnienia wielu rozmaitych aspektów. Jednym z nich jest nawiązanie współpracy z dostawcami, od czego w dużej mierze uzależnione jest sprawne funkcjonowanie sklepu. W zakresie modeli logistycznych istnieje kilka wariantów, spośród których przedsiębiorca powinien wybrać taki, który w największym stopniu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom prowadzonego przez niego sklepu.

Model logistyczny dla sklepu online

Odpowiednia organizacja procesów logistycznych przekłada się bezpośrednio na jakość obsługi klienta. Generalnie rzecz biorąc, zasada jest taka, że im mniej podmiotów pojawia się na linii kupujący-sklep, tym lepiej, ponieważ spada ryzyko popełniania przykrych w skutkach błędów. Wielu właścicieli sklepów online decyduje się na własny magazyn – w Polsce jest to rozwiązanie cieszące się niezwykle dużą popularnością z uwagi na liczne zalety, jakie posiada – przede wszystkim umożliwia szybką realizację zamówień. Dla klientów liczy się bowiem na ogół dostępność towaru od ręki. Jednakże z drugiej strony własny magazyn oznacza automatycznie wyższy koszt utrzymania sklepu, co niejednokrotnie – zwłaszcza w przypadku początkujących biznesów – jest zbyt dużym obciążeniem finansowym. I tu z pomocą przychodzi dropshipping.

Dropshipping to jeden z modeli logistycznych znajdujących zastosowanie przy sprzedaży za pośrednictwem Internetu. Jego istota polega na tym, że obowiązek zamówionego w sklepie towaru spoczywa nie na sprzedawcy, a na dostawcy. W Polsce jest to obszar, który dopiero się rozwija, dlatego też póki co nie ma w rodzimej branży e-commerce jeszcze zbyt wielu hurtowni oferujących ten model współpracy. Należy się jednak spodziewać, że w ciągu najbliższych kilku lat sytuacja ta ulegnie zmianie.

Jeżeli chodzi natomiast o rynki światowe, to tam omawiany model funkcjonuje mniej więcej od 2005 r., przy czym bardzo dużą popularnością cieszy się m. in. w Holandii, Czechach, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Hiszpanii czy we Włoszech.

Zalety dropshippingu

Bardzo często pada pytanie o to czy dropshipping się opłaca. Każdy zainteresowany tematem przedsiębiorca musi sam się nad tym zastanowić, w każdym bądź razie w praktyce z rozwiązania tego korzystają głównie małe sklepy online oraz te, gdzie w rachubę wchodzi towar o pokaźnych gabarytach, np. produkowane na użytek branży budowlanej. Nie da się ukryć, że dropshipping posiada wiele zalet. Do tych najważniejszych zaliczają się:

  • Niski początkowy koszt inwestycji – sklep nie musi organizować magazynu i zaplecza logistycznego, nie kupuje towaru, a z dostawcą rozlicza się dopiero wtedy, gdy klient zapłaci za zamówiony produkt. Znacznie zatem spada ryzyko finansowej wpadki, co dla sklepów stawiających pierwsze kroki w branży e-commerce ma niebagatelne znaczenie. Poza tym warto tu jeszcze zaznaczyć, iż dzięki prezentowanemu modelowi logistycznemu sklep jest w stanie utrzymywać koszty stałe na stosunkowo niskim poziomie – dodatkowa sprzedaż nie ma bowiem na nie wpływu.
  • Możliwość zwiększania różnorodności oferty sklepu – sprawdza się to np. w przypadku wprowadzenia do niej mniej popularnych, bardziej niszowych produktów, co owocuje tym, że można sobie pozwolić na naliczenie wyższej marży.
  • Krótki czas wzbogacania sklepowej oferty o nowe produkty – odbywa się to dosłownie za pomocą kilku kliknięć, aczkolwiek nieodzownym warunkiem jest posiadanie oprogramowania dla sklepu doskonale zintegrowanego z hurtowniami, o czym będzie mowa w dalszej części niniejszego artykułu.
  • Brak problemu z towarami zalegającymi w magazynach – to bolączka wielu sklepów internetowych posiadających własne magazyny.
  • Uproszczenie obsługi sklepu – pakowanie i nadawanie przesyłek to co prawda proste czynności, ale bardzo czasochłonne, stąd łatwiej przeoczyć ważne sprawy w innych obszarach, co w konsekwencji prowadzi do dezorganizacji pracy. To niebezpieczne zjawisko, bo stąd już niewiele brakuje do likwidacji firmy. Trzeba brać poprawkę na to, że spora część sklepów internetowych w Polsce jest obsługiwana przez nie więcej niż pięć osób, w związku z czym konieczne jest wręcz wdrażanie rozwiązań, które to ułatwią.
  • Możliwość negocjowania kosztów wysyłki – hurtownie mają większą siłę przebicia w kontaktach z firmami kurierskimi aniżeli nieduże sklepy internetowe, a atrakcyjna cena nadania przesyłki to dla kupujących ogromny plus.
  • Szybki czas realizacji zamówienia – w tym kontekście istotna sprawna komunikacja pomiędzy sklepem a dostawcą. W większości przypadków wygląda to tak, że jeśli hurtownia otrzyma informację o zamówieniu, to na ogół wysyła towar jeszcze tego samego dnia. To również przemawia na korzyść sprzedawcy.
  • Dobre wsparcie techniczne zarówno ze strony hurtowni, jak i dostawcy oprogramowania dla sklepu internetowego.

Wady dropshippingu

Decydując się na usługę jaką jest dropshipping, trzeba także liczyć się z pewnymi niedogodnościami. Nie istnieje coś takiego jak idealny model logistyczny – każdy ma wady. Pod adresem dropshippingu są kierowane następujące zarzuty:

  • Uzależnienie sklepu od dostawcy – w sprzedaży detalicznej niebagatelną rolę odgrywa bezpośredni dostęp do końcowego klienta. W omawianym modelu przewagę ma zatem dostawca. Sprzedawca nie ma żadnego wpływu na przebieg procesu realizowania zamówienia, ale jeśli dostawca nie wywiąże się należycie z tego zadania, klient obarcza odpowiedzialnością sklep, którego wizerunek mocno na tym cierpi.
  • Obniżenie elastyczności zakupów – jak wiadomo, ten sam towar można znaleźć w ofercie paru sprzedawców w różnych cenach, a klienci korzystają z porównywarek cen, by interesujący ich produkt nabyć jak najmniejszym kosztem. Nie każdy sklep, zwłaszcza początkujący, jest w stanie pozwolić sobie na nawiązanie współpracy z kilkoma dostawcami, chociaż taki właśnie wariant wydaje się najrozsądniejszy.
  • Problemy z outsourcingiem – ogólnie nie jest zalecane, by pewne elementy strategii firmy były realizowane przez podmioty zewnętrzne, ponieważ zawsze zachodzi prawdopodobieństwo, iż zechcą one prezentować klientom swoją ofertę. Można naturalnie podjąć prawne kroki w celu zabezpieczenia się na wypadek takich działań, ale i tak nie dają one stuprocentowej gwarancji skuteczności.

Etapy procesu realizacji zamówień

Podejmując współpracę z hurtownią dropshippingową, warto wiedzieć, jak dokładnie przebiega proces składania i realizowania zamówień w sklepie funkcjonującym w tym modelu. Oto kolejne kroki:

  • klient składa zamówienie w sklepi i uiszcza płatność z tego tytułu,
  • sklep dostarcza zamówienie do hurtowni,
  • hurtownia weryfikuje dostępność produktu, a następnie kompletuje zamówienie,
  • sklep rozlicza się z dostawcą, mając na względzie to, by odliczyć swoją marżę,
  • towar jest wysyłany do klienta sklepu.

Obowiązki sprzedawcy i dostawcy

Zainteresowany usługą dropshippingu sprzedawca powinien podjąć następujące działania:

  • Wybór odpowiedniego oprogramowania dla sklepu online – to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia działalności w branży e-commerce. Obowiązkowym kryterium wyboru jest integracja platformy z hurtowniami, dzięki czemu można aktualizować stany magazynowe oraz mieć zapewniony dostęp do zdjęć oraz opisów produktów. Sprawdzić należy przede wszystkim techniczne możliwości integracji. Najlepsze są gotowe integracje opracowane pod kątem współpracy z konkretną hurtownią.
  • Wybór dostawcy – jest on zdeterminowany wieloma czynnikami takimi jak m. in. profil i zasięg działalności sklepu, a także zaplecze, jakim dysponuje hurtownia. Liczą się rzecz jasna ceny proponowane przez dostawcę oraz różnorodność asortymentu. Warto przy tym zwrócić uwagę na przebieg procesu aktywacji konta – w jednych hurtowniach zajmuje to parę minut, w innych zaś przeciąga się nawet do kilku dni. Ponadto niektóre hurtownie za współpracę w modelu dropshippingu pobierają dodatkowe opłaty.
  • Kompletownie oferty sklepu – każdy sklep jest nastawiony na sprzedaż określonych produktów. Im zatem bogatsza oferta hurtowni, tym lepiej, gdyż można wówczas staranniej wyselekcjonować towary.
  • Ustalenie zasad polityki cenowej – najlepiej wybierać hurtownie, które dają sklepom całkowicie wolną rękę przy ustalaniu wysokości marży. Zazwyczaj tak się dzieje, aczkolwiek zdarzają się dostawcy ingerujący w te kwestie, np. poprzez ustalenie maksymalnego limitu marży czy narzucanie obowiązku informowania o wszelakich akcjach promocyjnych organizowanych przez sklep. Co się zaś tyczy metod rozliczania z hurtownią, to już zależy od umowy podpisanej przez strony.

Po stronie hurtowni natomiast spoczywają obowiązki w zakresie:

  • Kompletowania zamówień – im lepiej funkcjonuje system przekazywania informacji do hurtowni o zamówionych produktach, tym sprawniej przebiega wspomniany proces. Integracja sklepu z hurtownią zdecydowanie przyśpiesza sprawę.
  • Obsługi magazynu i organizacja logistyczna.
  • Wysyłania towarów do klientów sklepu – przy podpisywaniu umowy z dostawcą należy zwrócić uwagę na to czy wchodzi w rachubę wysyłanie towarów w opakowaniach z logo sklepu bądź pakowania ich jako prezenty, a także czy jest możliwa wysyłka paczek zagranicę. Nie wszystkie hurtownie godzą się na te rozwiązania.
  • Przyjmowania reklamacji oraz obsługi zwrotów i anulowania zamówień.

Podsumowanie

Reasumując – to, na ile dropshipping się opłaca, zależy od paru istotnych czynników. Dużym sklepom internetowym prowadzącym działalność na szeroko zakrojoną skalę na pewno bardziej kalkuluje się posiadanie własnego magazynu, co niejednokrotnie daje sporą przewagę nad konkurencją. Dropshipping godny jest polecenia początkującym sklepom, dla których często kluczową rolę odgrywa minimalizowanie wydatków – zwłaszcza, że koszty prowadzenia firmy w Polsce do niskich nie należą. Aby jednak zaprezentowany tutaj model logistyczny zdał egzamin w praktyce, należy bezwzględnie postawić sklep na sprawdzonej i funkcjonalnej platformie oraz zawrzeć umowy z dostawcami, dla których usługa dropshippingu nie jest nowością. Spełnienie tych wymogów stanowi pewne wyzwanie, ale z drugiej strony nie jest też niemożliwym do zrealizowania zadaniem. Należy się spodziewać, iż z uwagi na rosnącą konkurencję dostawcy będą proponować sklepom online rozmaite formy współpracy, gdzie i dla dropshippingu z pewnością znajdzie się stałe miejsce.

[Głosów:9    Średnia:3.1/5]
Dropshipping w Polsce – na czym polega i jak funkcjonuje w praktyce? written by Robert Menkałaśrednia ocen3.1/5 - 9oceny użytkowników
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułProwadzenie sklepu internetowego
Następny artykułBiznes plan sklepu internetowego
Robert Menkała

Jestem e-commerce menadżerem od lat pasjonującym się marketingiem internetowym i sprzedażą w internecie. W 2013 założyłem własny sklep internetowy, a tutaj dzielę się swoją wiedzą. Poznaj mnie lepiej >>

3 KOMENTARZE

  1. Model dropshipping jest mocno przereklamowany. W dzisiejszej dobie, gdzie konkurencja jest ogromna, marża niska to dodatkowe dzielenie się z hurtownią za proces wysyłki mija się z celem. Od każdego zamówienia przecież ponosi się koszty, a i za zwroty, które się zdarzają trzeba płacić. Dlatego też zanim ktoś zdecyduje się założyć sklep i funkcjonować w tym modelu niech 2 razy się zastanowi.

    • Nie mogę zgodzić się z tą opinią. Uważam, że wszystko zależy od wyboru partnera. Marża w niektórych hurtowniach jest naprawdę atrakcyjna i warto spróbować swoich sił w modelu dropshippingowym. Konkurencja faktycznie jest bardzo duża, jednak z całą pewnością można się wyróżnić na jej tle i zaoferować coś więcej klientowi aby go przyciągnąć i zacząć sprzedawać. W dzisiejszych czasach nie wystarczy wypełnić sklepu produktami z pliku xml i odpalić AdWordsów :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here