E-mail marketing to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych na potrzeby sklepu internetowego. Ta forma marketingu wzbudza ogromne zainteresowanie, ponieważ pozwala w efektywny sposób pozyskiwać nowych klientów, co wiąże się dla sklepu z wymiernymi korzyściami.

Podstawowe zadania i narzędzia

E-mail marketing zaliczany jest do form marketingu bezpośredniego. Podstawowym kanałem komunikacyjnym znajdującym to zastosowanie jest poczta elektroniczna. Najważniejsze zadania, jakie w ten sposób chce realizować sklep internetowy, to m. in.:

  • budowanie dobrych relacji z konsumentami,
  • budowanie pozytywnego wizerunku firmy,

Poczta elektroniczna jest wykorzystywana do wysyłania:

  • newsletterów,
  • wiadomości zawierających reklamy,
  • dzienników elektronicznych,
  • biuletynów.

Zalety e-mail marketingu

Sklep internetowy zyskuje dzięki e-mail marketingowi bardzo wiele. Spośród największych jego zalet należy wymienić:

  • Łatwość obsługi – wysyłanie e-mali do klientów jest proste i szybkie. Zwłaszcza, że do ich tworzenia można korzystać z gotowych szablonów oraz specjalnych narzędzi służących do przygotowania odpowiedniej treści. Wszelkie informacje są wysyłane w tzw. czasie rzeczywistym, co pozwala uzyskać miarodajny feedback i pozwala odbiorcy na reakcję w krótkim czasie.
  • Analizy – plusem e-mail marketingu jest to, że można uzyskać szczegółowe informacje na temat tego, jak duże zainteresowanie wzbudziła dana wiadomość. Dzięki odpowiednim systemom pozwalającym sprawnie wysyłać komunikaty można przy okazji pozyskać mnóstwo niezbędnych danych, które sklep wykorzystuje przy tworzeniu strategii marketingowej. Monitorowanie na bieżąco reakcji odbiorców przekłada się na określenie konkretnej grupy docelowej i zdefiniowanie jej potrzeb.
  • Personalizacja komunikatu – znajomość potrzeb i preferencji odbiorców pomaga w tworzeniu  zindywidualizowanych wiadomości, przez co znacznie większa jest szansa na to, że wywołają one pożądaną reakcję.
  • Koszty – w porównaniu z wieloma innymi trakcyjnymi formami reklamy e-mail marketing nie generuje tak wysokich kosztów. Z powodzeniem zatem wdrażać go w praktykę mogą firmy dysponujące ograniczonym budżetem.
  • Zasięg – w tym obszarze nie ma żadnych granic. Jednym kliknięciem można wysłać wiadomości zarówno do odbiorców w kraju, jak i w dowolnym miejscu na świecie. Nie ma również limitów co do ilości nadawanych komunikatów.

Od czego zależy skuteczność e-mail marketingu?

Skuteczność e-mail marketingu jest uzależniona od wielu czynników. Pojawia się tu zatem parę kwestii, które właściciel sklepu internetowego powinien uwzględniać.

  1. Odpowiedni target.

Podstawową efektywnej kampanii marketingowej jest określenie grupy docelowej, do której trafią komunikaty. Zabranie stosownych informacji w tym zakresie jest niezbędne, o czym była mowa powyżej. Plusem tego jest również to, że przy prawidłowo zdefiniowanych odbiorcach zmniejsza się ryzyko utraty danych z baz, np. poprzez wypisanie się z newslettera.

  1. Treść.

Zanim wiadomość trafi do wybranych osób, trzeba upewnić się, że jej treść jest wartościowa. Dla odbiorcy ważne jest to, by czerpać z tego tytułu określone korzyści, a przy okazji  oszczędzać czas. Niezwykle istotne jest przy tym to, jakim językiem posługuje się nadawca. Powinien być on dla odbiorcy całkowicie zrozumiały i wzbudzający zainteresowanie promowanym towarem czy usługą. Mówi się często w tym kontekście o tzw. języku korzyści.

  1. Jakość kontaktów.

Sklep internetowy pragnący się rozwijać musi bezwzględnie szanować klientów – zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Przy tej sposobności raz jeszcze pojawia się uwaga dotycząca trafności targetowania. Jeżeli wiadomość trafi do nieodpowiedniego odbiorcy i nie spełni jego wymogów, wówczas najprawdopodobniej wyląduje w spamie. Kolejna sprawa to taka, że niedopuszczalne jest wprowadzanie klientów w błąd – to skutkuje utratą ich zaufania.

  1. Kontrola nad budżetem.

Przygotowując kampanię, nie wolno zapomnieć o kwestiach finansowych. Zmieszczenie się w określonych ramach nie jest bez znaczenia dla skuteczności działań. Obecnie sklepy internetowe mogą korzystać z nowoczesnych technologii umożliwiających monitorowanie wydatków na bieżąco i na ich optymalizację.

  1. Dobór narzędzi.

Dobór odpowiednich narzędzi, które wykorzystane zostaną na potrzeby kampanii ułatwia jej prowadzenie na wszystkich etapach – włącznie ze zbieraniem statystyk, które z pewnością przydadzą się przy organizacji następnej kampanii.

  1. Urządzenia mobilne.

Zakupy online są w dzisiejszych czasach niezmiernie popularne i systematycznie pozyskują nowych zwolenników. Konsumenci korzystają w tym celu nie tylko z komputerów stacjonarnych, ale i z urządzeń mobilnych takich jak m. in. smartfony czy tablety. Należy mieć to na uwadze przy tworzeniu wiadomości. Nie powinny one zawierać zbędnych informacji. W cenie jest minimalizm.

  1. Przeprowadzanie testów.

Punkt ten odnosi się w głównej mierze do kwestii technicznych. Zanim kampania ruszy pełną parą, trzeba zyskać pewność, że wszystko zadziała jak należy. Wybór kolorystyki, rodzaju i rozmiary czcionki, szaty graficznej itp. – to wszystko ma znaczenie. Wiadomości muszą być czytelne dla użytkowników różnych urządzeń.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
E-mail marketing w sklepie internetowym – zalety i zasady written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here