Hosting dla sklepu internetowego

Decydując się na uruchomienie sklepu internetowego, trzeba mieć na uwadze szereg różnych aspektów – a wśród nich usługi, dzięki którym można sprawnie funkcjonować w współczesnej branży e-commerce. W tym kontekście trzeba pamiętać m. in. o usługach hostingowych. W kwestii ich wyboru pojawia się wiele wariantów. Jak zatem wybrać ten, który okaże się strzałem w dziesiątkę?

Lepszy hosting komercyjny

Mianem hostingu określa się wydzielone na dysku twardym i podłączone do Internetu miejsce służące do przechowywania wszelakiego typu danych – od niewielkich plików graficznych po rozbudowane strony internetowe. W zakresie usług hostingowych dostępne są zarówno warianty komercyjne, jak i darmowe. Sklep online nie powinien jednak korzystać z tej drugiej opcji, ponieważ wiąże się ona z licznymi ograniczeniami takimi jak m. in.:

  • umieszczanie przez dostawcę usługi sporej ilości reklam na stronie,
  • limity przestrzeni dyskowej oraz miesięcznego transferu,
  • niemożność korzystania z baz danych,
  • brak obsługi języków skryptowych.

W obszarze komercyjnych usług hostingowych wyróżnia się:

  • Hosting współdzielony – znany również jako serwer wirtualny. Z tej usługi korzystają najczęściej niewielkie sklepy internetowe stawiane na tradycyjnych platformach. W jej ramach otrzymują odpowiednią ilość miejsca na serwerze oraz adres poczty elektronicznej, przy czym firmowe e-maile można przydzielić wszystkim pracownikom sklepu. Oczywiście istnieje też opcja zarejestrowania własnej domeny.
  • Serwer dedykowany – jest to o tyle wygodna usługa, że użytkownik ma zasoby serwerowe do swojej dyspozycji. Obowiązek dostarczenia oraz obsługi fizycznego serwera spoczywa na dostawcy usługi. Klient ma udostępnione konto administracyjne i może na potrzeby sklepu zainstalować wybrane przez siebie oprogramowanie, biblioteki etc. To najdroższa z usług hostingowych adresowana do właścicieli dużych sklepów prowadzących działalność na szeroko zakrojoną skalę.
  • Wirtualny serwer prywatny – VPS, od angielskiego Virtual Private Server. To swoisty kompromis pomiędzy przedstawionymi powyżej rozwiązaniami. Zastosowanie znajduje tutaj technologia wirtualizacji – zasób jednego dużego serwera fizycznego podzielony jest na kilka mniejszych obszarów, dzięki czemu dostawca usługi jest w stanie zaproponować klientom bardzo atrakcyjne ceny, np. od ok. 30 zł za miesiąc. Właściciele sklepów internetowych chętnie korzystają z tego wariantu, ponieważ za rozsądne pieniądze uzyskują funkcjonalne rozwiązanie pozwalające wdrażać indywidualne projekty.

Przy tej sposobności warto jeszcze parę słów poświęcić tzw. chmurom obliczeniowym stanowiącym alternatywę dla usług hostingowych. Mogą one zastąpić zarówno serwery dedykowane, jak i wirtualne serwery prywatne, a ich odmian jest sporo. Tego typu usługi są świadczone nawet przez paru potentatów w branży e-commerce, żeby wspomnieć chociażby o Amazon czy Microsoft Azure. Również i na polskim rynku funkcjonują rodzimi ich dostawcy.

Kryteria wyboru dostawcy usług hostingowych

Wybierając dostawcę usług hostingowych, należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  • Czas ładowania strony – statystyki niezbicie dowodzą, że czynnik ten ma ogromny wpływ na sprzedaż w Internecie. Im szybciej ładuje się strona, tym lepiej – i znacznie spada ryzyko, że zniechęcony czekaniem potencjalny klient ją opuści.
  • Wsparcie techniczne – tutaj liczy się dostęp do sprawnej obsługi klienta przez praktycznie całą dobę. Nigdy bowiem nie wiadomo, kiedy pojawi się problem. Bardzo ważne jest też to, by dostawca usługi szybko reagował. Wskazane jest również, by posiadał forum, gdzie można znaleźć pomocne rozwiązania.
  • Przechowywanie danych – najlepiej, jeśli dostawca nie narzuca tutaj żadnych limitów. Dobrej jakości pliki wymagają sporej ilości miejsca na serwerze oraz odpowiedniego transferu. Tak więc ograniczenia nie są mile widziane.
  • Bezpieczeństwo – wiarygodny sklep online to sklep bezpieczny. Standardem musi być zatem m. in. szyfrowanie SSL, sprawne tworzenie kopii zapasowych, eliminacja spamu etc. Coraz większą popularnością cieszą się również certyfikaty typu EV, które dotychczas zarezerwowane były jedynie dla m. in. bardzo dużych portali internetowych czy instytucji finansowych. Głównym zadaniem certyfikatów jest efektywna ochrona danych klientów sklepu.
  • Wybór domeny – opcja ta powinna się znaleźć w podstawowym pakiecie usług hostingowych, stwarzając użytkownikowi duże pole do popisu, jeśli chodzi o wybór domeny ze stosowną końcówką. Obecnie największe zainteresowanie wzbudzają domeny z końcówkami „pl” oraz „com”, albowiem są najbardziej uniwersalne.
  • Liczba kont e-mail – w tym obszarze rozmaite są możliwości, w zależności od dostawcy. W praktyce często wygląda to tak, że jeśli usługodawca deklaruje możliwość utworzenia dowolnej ilości kont, to i tak nie wchodzi to w rachubę z uwagi na ograniczoną przestrzeń dyskową.
  • Panel administracyjny – przejrzysty i prosty w obsłudze panel to podstawa, gdyż ma to zasadniczy wpływ na sposób funkcjonowania sklepu.
  • Skalowalność oraz efektywność usługi – aspekt nabierający szczególnego znaczenia wówczas, gdy wyraźnie wzrasta ruch na stronie sklepu.
[Głosów:1    Średnia:5/5]
Hosting dla sklepu internetowego – jaki wybrać? written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here