Jak pozycjonować sklep internetowy?

Konkurencja w branży e-commerce jest w dzisiejszych czasach ogromna, dlatego też promocja sklepu internetowego to czasochłonny proces wymagającym podejmowania określonych działań. Niezwykle ważnym jej elementem jest pozycjonowanie, bez którego trudno obecnie skutecznie prezentować ofertę i kształtować wizerunek firmy w internecie.

Pozycjonowanie sklepu – o czym należy pamiętać?

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – czyli SEO, od angielskiego zwrotu search engine optimization – potocznie określana mianem pozycjonowania to czynności, które mają na celu osiągnięcie przez daną stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Działania te są realizowane przede wszystkim pod kątem Google – najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej. Decydując się na prowadzenie kampanii SEO, trzeba mieć na uwadze kilka istotnych kwestii.

  • Najważniejszą rolę w pozycjonowaniu odgrywają odpowiednio dobrane frazy – to na ich podstawie osoba zainteresowana nabyciem konkretnego towaru poszukuje go w sieci. Wybór słów kluczowych musi być starannie przemyślany – warto zatem dokładnie przeanalizować ofertę sklepu i sprawdzić wyszukiwalność fraz za pomocą takich narzędzi jak np. Google AdWords. Pojawia się przy tej okazji uwaga, by słowa kluczowe nie były zbyt konkurencyjne, ponieważ w takim układzie bardzo trudno będzie na nie wypozycjonować sklep. Niejednokrotnie rzadziej wyszukiwane frazy okazują się świetnym rozwiązaniem, gdyż można precyzyjnie dopasować je do profilu i asortymentu sklepu.

W kontekście tym należy wspomnieć jeszcze o koncepcji długiego ogona – z ang. long tail. Polega ona na zastosowaniu mocno zawężonej, wyspecjalizowanej grupy fraz, np. nazw produktów. Skorzystają na tym głównie sklepy z niewielką ilością produktów. Jeżeli natomiast przedsiębiorca jest nastawiony na sprzedaż znaczącej ilości towarów, wówczas powinien zwrócić uwagę na to, by oprogramowanie sklepu umożliwiało automatyczną zmianę produktów.

  • Pozycjonując sklep, trzeba zadbać o strony docelowe. Standardowa strona sklepu obejmuje swym zakresem stronę główną, kategorie, regulamin oraz kontakt – jest to co prawda prosta konstrukcja, ale wcale nie najlepsza pod kątem SEO. Dlaczego? Otóż Google lubi unikalne treści, których darmo szukać w typowym układzie – zwłaszcza, że wiele sklepów wykorzystuje opisy produktów pochodzące ze strony producenta. Wskazane jest tworzenie: po pierwsze – własnych opisów, po drugie – dodatkowych podstron, w ramach których można zamieszczać oryginalne tekst, np. podstrony z poradami czy blogiem sklepu. Rzecz jasna liczy się jakość treści – jeśli jest ona dobra i z punktu widzenia klienta przydatna, jest spora szansa, że zostanie przez niego udostępniona, co przyczyni się do zwiększenia ruchu na stronie.

Często popełnianym przy tej sposobności błędem jest skupianie się na pozycjonowaniu strony głównej. Tymczasem nie wolno też zapomnieć o optymalizacji podstron.

  • Kolejna sprawa odnosi się wykorzystywania możliwości oferowanych przez oprogramowanie sklepu. Sprawdzone platformy wyposażone są w moduły wspomagające optymalizację. Opcji tych – takich jak np. ustawianie tagów title i description dla kategorii oraz produktów – warto używać.
  • W skutecznym pozycjonowaniu nieoceniona jest analityka internetowa – dlatego też nie obejdzie się bez Google Analytics. Jest to narzędzie pozwalające na bieżąco weryfikować ruch na stronie oraz słowa kluczowe, dzięki którym internauci trafiają do sklepu. W obszarze tym można zaobserwować sporo dynamizmu, co z kolei znajduje przełożenie na elastyczność podejmowanych działań marketingowych.

Co składa się na optymalizację treści?

Reasumując, na optymalizację treści składają się takie elementy jak m. in.:

  • dopasowanie treści w tagu tytułowym,
  • umiejętne rozmieszczanie słów kluczowych w tekstach na stronie,
  • wybór nagłówków adekwatnych do treści i słów kluczowych,
  • dobrze zaaranżowany układ strony,
  • ustawianie alternatywnych tekstów dla elementów graficznych.

Do tego dochodzą jeszcze działania, które zasadniczo nie są widoczne dla przeciętnych osób odwiedzających stronę sklepu, np.:

  • przyśpieszenie czasu ładowania strony,
  • stosowanie tzw. przyjaznych adresów,
  • rozwiązywanie problemu powielonej treści,
  • stosowanie kodów CSS,
  • stosowanie głębokiego linkowania, które polega na linkowaniu opublikowanych w sieci zasobów innej strony poprzez hiperłącze do konkretnej podstrony lub elementu.

Inne sposoby na poprawę pozycji strony sklepu w wynikach wyszukiwania

Mechanizmy SEO nie sprowadzają się jedynie do powyżej opisanych czynności. W celu poprawy pozycji strony sklepu w wynikach wyszukiwania warto także pomyśleć o:

  • Katalogowaniu – czyli dodawaniu strony do katalogów. Bardzo ważne jest jednak to, by były to sprawdzone katalogi z wieloletnimi tradycjami – mówi się tu o katalogowanie stron Trust Rank. Naturalnie i zwykłe katalogi również mogą okazać się niezwykle użyteczne. W obu przypadkach trzeba mieć na względzie sposób dodawania wpisu.
  • Artykułach sponsorowanych – metoda ta nie jest zbyt tania, ale za to skuteczna. Artykuły sponsorowane to mocne linki, które nie znikną jeszcze tego samego dnia, jak ma to nierzadko miejsce w słabych katalogach.
  • Presell page – czyli stronach zwanych potocznie preclami, na których zamieszczane są różnego rodzaju treści zawierające odnośniki do strony sklepu.
  • Reklamach Google Adwords stanowiących świetne dopełnienie procesu pozycjonowania. Solidnie przygotowana kampania pozwala szybko dotrzeć do potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie sklepu a media społecznościowe

Nie sposób tutaj nie wspomnieć także o znaczeniu mediów społecznościwych. Fanpage na Facebooku oraz konto na Google+ to aktualnie standard. Strona jest linkowana z tych właśnie profili, a mają one ten wielki plus, że pomagają dotrzeć do starannie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Tworząc wpisy na tego typu portale, należy pamiętać o:

  • zamieszczaniu w nich linków do sklepu czy do poszczególnych produktów znajdujących się w ofercie sklepu,
  • nie automatyzowaniu wpisów na wszystkie profile – takie treści są przez Google uznawane za mniej wartościowe i niegodne uwagi,
  • systematycznym dodawaniu wpisów.

Ponadto należy też zastanowić się nad doborem mediów społecznościowych, za pośrednictwem których będzie promowany sklep. Nie ma sensu być obecnym wszędzie, bo nie ilość się w tym momencie liczy, ale jakość. Najrozsądniej jest wybrać dwa lub trzy portale i skupić się na nich. Obecnie obok wspomnianych już Facebooka i Google+ wybór pada na Instagram. Ten popularny serwis jest własnością Facebooka, a konto na nim można bez problemu połączyć z profilem na Facebooku.

W tym momencie nie zaszkodzi nieco więcej miejsca poświęcić Google+. Bardzo często jest to niedoceniane narzędzie marketingowe, a tymczasem za jego pośrednictwem można wygenerować większy ruch na stronie, przy czym odbiorcy bardziej przychylnym okiem patrzą na konta prywatne niż na firmowe – uznają je za wiarygodniejsze. Udostępniając wpis na tym portalu nie należy ograniczać się jedynie do wrzucenia linka – niech będzie opatrzony również tytułem i krótkim wprowadzeniem. W tekście tym nie powinno też zabraknąć słów kluczowych. Mile widziane jest ponadto wyrobienie sobie nawyku dodawania hasztagów – do trzech maksymalnie, to samo tyczy się również linków na Facebooku. Hasztagi ułatwiają wyszukiwanie określonych wpisów. Pozyskiwanie followersów na Google+ odbywa się w głównej mierze poprzez lajkowanie i komentowanie cudzych wpisów oraz obserwowanie innych użytkowników.

Dobre i złe nawyki w pozycjonowaniu

Przy pozycjonowaniu należy unikać tzw. nieetycznych metod, które mogą drastycznie obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania bądź całkowicie ją z nich wyeliminować. Do takich metod zaliczają się m. in.:

  • stosowanie słów kluczowych nieadekwatnych do treści,
  • używanie zbyt dużej ilości słów kluczowych,
  • preparowanie zamieszczanych na stronie treści wyłącznie pod kątem robotów wyszukiwarki.

Dla porównania oto przykładowe zabiegi pomagające poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania:

  • zwiększenie funkcjonalności strony poprzez polepszenie nawigacji,
  • zoptymalizowanie kodu strony,
  • używanie przyjaznych adresów,
  • stosowanie nagłówków i wyróżnianie istotnych słów, np. poprzez ich pogrubienie,
  • porządne opisywanie poszczególnych elementów strony.

Pozycjonowanie na własną rękę czy z pomocą profesjonalistów?

Dylemat czy pozycjonować sklep na własną rękę, czy z pomocą profesjonalistów każdy przedsiębiorca musi rozstrzygnąć we własnym zakresie. Obie te opcje mają swoje zalety, ale też i wady. Pierwszy wariant na pewno jest tańszy, co ma szczególne znaczenie w przypadku niedużych sklepów internetowych dopiero zaczynających działalność – zwykle dysponują one ograniczonym budżetem, w związku z czym szukają oszczędności w rozmaitych obszarach. Z drugiej jednakże strony trzeba mieć świadomość tego, że pozycjonowanie jest czasochłonnym procesem wymagającym niemałego zaangażowania, co wraz z postępującym rozwojem sklepu może się okazać kłopotliwe.

Zlecenie pozycjonowania firmie wiąże się zaś z koniecznością zwiększenia nakładów na promocję sklepu, aczkolwiek plus jest tu taki, że korzystając z tego typu usług, można swobodnie skupić się na czynnościach związanych z obsługą sklepu itp. Oczywiście, pożądanych rezultatów można się spodziewać jedynie wówczas, gdy nawiązana zostanie współpraca z doświadczoną firmą specjalizują się w pozycjonowaniu sklepów internetowych. To istotne, ponieważ  pozycjonowanie w branży e-commerce pod wieloma względami różni się od pozycjonowania stron firmowych – wbrew pozorom to nie jest to samo. Jeżeli ktoś zdecydował się na wynajęcie profesjonalistów, nie powinien we własnym zakresie pozycjonować tej samej strony, gdyż może to przynieść skutek dokładnie odwrotny od zamierzonego. Poza tym należy sobie uzmysłowić, iż nie da się dobrze wypozycjonować strony w krótkim czasie – niejednokrotnie zdarza się i tak, że trwa to dłużej aniżeli początkowo planowano. Tym bardziej liczy się zatem nawiązanie współpracy ze sprawdzoną, godną zaufania firmą. Sklep internetowy to generalnie duży projekt absorbujący sporo czasu i uwagi – aby przynosił wymierne korzyści, nie może zostać potraktowany pobieżnie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Jak pozycjonować sklep internetowy? written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *