Nazwa sklepu internetowego

Chwytliwa nazwa dla sklepu internetowego stanowi fundament dla odniesienia sukcesu na rynku e-commerce. Jak więc wybrać dobrą nazwę i na co zwrócić szczególną uwagę? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do czytania.

Dobór odpowiedniej nazwy to niezwykle istotny element budowy własnego sklepu w internecie. Odpowiednia nazwa może wyróżnić nasz sklep na tle konkurencji i przyczynić się do szybkiego rozwoju marki. Zatem jakie cechy musi mieć idealna nazwa sklepu internetowego?

>> Chcesz dowiedzieć się jak znaleźć chwytliwą nazwę dla sklepu? Poznaj mój sposób krok po kroku na zdobycie tanim kosztem idealnej nazwy, który wykorzystuje do tej pory! << Według mnie powinna:

  • być łatwa do zapamiętania i wpisania
  • budzić dobre skojarzenia
  • mieć odpowiedni charakter współgrający z ofertą sklepu
  • być nazwą własną i jednowyrazową
  • (i co najważniejsze) być „wolna” w NASKu ;-)

NASK jest organizacją pełniącą rolę krajowego rejestru nazw internetowych, jednak nie wykupimy tam swojej domeny bezpośrednio. Należy to zrobić u wybranego partnera NASK. O wyborze dobrego rejestratora domeny napisałem w tym artykule, do którego przeczytania serdecznie zachęcam.

Jak to robią najwięksi?

Jeśli przyjrzymy się markom, a w szczególności markom internetowym, to można wyróżnić dwa rodzaje nazw:

  1. nazwy pospolite (KrainaHerbaty.pl, eHerbata.pl, CzasNaHerbate.net),
  2. nazwy własne (Allegro, Empik, Merlin).

Która droga jest zatem właściwa do nazywania sklepów internetowych? Oczywiście ta druga!

Klient dzięki prowadzonym przez nas kampaniom reklamowym powinien poznać nazwę naszego sklepu, zapamiętać ją i przy kolejnej „ochocie” na nasze produkty nie musiał wpisywać w wyszukiwarkę „sklep z herbatą” tylko dokładną nazwę naszego sklepu. No bo jak zapamiętać „SmacznaHerbata.pl” jeśli przed chwilą przeszukiwałem Google i odwiedziłem eHerbata.pl, CzasNaHerbate.net, KochamHerbate.pl i inne? Będzie trudno. Szczególnie po pewnym czasie.

Na domiar tego w wielu przypadkach, a czasem zupełnie nieświadomie nazwy pospolite są bardzo zbliżone do siebie. Przypuśćmy, że od kilku lat prowadzisz sklep internetowy o nazwie MojaHerbata.pl, a pewnego dnia ktoś otwiera konkurencyjny sklep, którego nazwa brzmi TwojaHerbata.pl lub co gorsza Moja-Herbata.pl, czy nawet MojaHerbataSklep.pl. Jesteś zadowolony?

Burza mózgów, wymyślamy nazwę dla sklepu

Udało się, wymyśliłem! Mój sklep będzie nazywał się „Dziecięce fatałaszki”… Nazwa może być świetna pod wieloma względami, lecz trzeba być świadomym jej wady w kontekście adresu URL, co w przypadku sklepu internetowego jest ogromnie istotne.

1. Polskie znaki w nazwie.

Wystrzegajmy się wyrazów z polskimi literami, jak „ą, ę, ć, ł, ó, ś, ź, ż”. Z mojego doświadczenia wynika, że są one problematyczne w kwestiach związanych z obsługą poczty e-mail i przede wszystkim SEO (pozycjonowanie).

Ponadto wielu ludzi korzystających od pewnego czasu z Internetu nie jest świadomych, że można używać polskich znaków w domenach i zdążyło się przyzwyczaić, że wpisując nazwę domeny w pasek adresu w przeglądarce, czy adres e-mail w programie pocztowym nie należy używać polskich znaków, co oczywiście można zrobić jeśli adres takowe rzeczywiście zawiera. To rodzi niepotrzebne komplikacje.

2. Rejestracja kilku domen.

„Dziecięce fatałaszki” stwarzają możliwość rejestracji domeny w kilku wariantach, np.: dziecięcefatałaszki.pl, dziecięce-fatałaszki.pl, dzieciece-fatalaszki.pl, dzieciecefatalaszki.pl i innych. Jak widać wybrana przeze mnie nazwa na sklep jest po prostu kiepska. Wymusza niepotrzebnie dodatkowe koszty, gdybym chciał pokusić się o zabezpieczenie nazwy sklepu na przyszłość w razie jego rozwoju.

Jednak w Twoim przypadku może być zgoła inaczej. Przypuśćmy, że znalazłeś fajną nazwę, tyle że jest ona dwuwyrazowa i brzmi np.: Yankee Candle. Warto w takim przypadku wykupić zarówno domenę YankeeCandle.pl, jak i Yankee-Candle.pl. Zabezpieczamy się wtedy przed nieprzewidzianych sytuacjami w przyszłości. Przypuśćmy, że Twój sklep wypali, a jakaś nieznana Ci osoba wykupi Twoją nazwę domeny pisaną z myślnikiem, której szkoda było Ci zarejestrować (dodatkowe koszty) i postawi konkurencyjny sklep zyskując Twój ruch, a może i klientów lub stronę wpływającą negatywnie na Twój biznes, po czym będzie żądał dużych pieniędzy za jej odsprzedanie. Nie ryzykuj, zabezpiecz się!

Osobiście spotkałem się z przypadkiem, gdzie nieznana mi osoba wykupiła kilka domen (goodiessklep.pl, goodies-sklep.pl, itp.) i próbowała mi je odsprzedać, wciskając przy tym jakąś bajkę. To akurat był przypadek, gdzie człowiek chciał zarobić tylko na domenach, jednak zawsze trzeba mieć się na baczności. Oczywiście nie należy też popadać w paranoje i wykupywać wszystkiego co nam przyjdzie do głowy. W przypadku dwuwyrazowych nazw w zupełności wystarczy rejestracja domeny pisanej łącznie i z myślnikiem.

3. Trudno zapamiętać i wpisać

Dobra nazwa sklepu internetowego i jego adres www musi być łatwy do zapamiętania oraz przede wszystkim wpisania. W końcu naszym celem jest zbudowanie rozpoznawalnej marki, która będzie tysiące razy wpisywana na klawiaturze. Krótko mówiąc „Dziecięce fatałaszki” to zła nazwa dla e-sklepu.

4. Uwiązani

„Dziecięce fatałaszki” kojarzą się z ubraniami dla dzieci. A co w sytuacji, gdy sklep się rozwinie i będziemy chcieli wprowadzić nowe produkty, np.: ubrania dla dorosłych? Pojawia się wtedy problem. Ze swojej branży znam kilka przykładów i podzielę się z Tobą dwoma z nich.

ZapachDomu.pl

Początkowo w ofercie mieli wyłącznie produkty z kategorii zapachy do domu. Od kilkunastu miesięcy do oferty dołączyły kosmetyki, które kłócą się z nazwą sklepu, który sugeruje nam, że w ich sklepie znajdziemy różnego rodzaju zapachy do wnętrz. Jak widać sklep chciałby wypłynąć na szersze wody i oferować więcej produktów, jednak nazwa niejako mu w tym przeszkadza, a rebranding jest dużym ryzykiem.

YankeeStore.pl i TheYankeeStore.pl

Są to dwa różne sklepy, prowadzone przez dwóch różnych właścicieli w mocno oddalonych od siebie miastach (Trójmiasto i Warszawa), a jednak coś je łączy… NAZWA. Nazwy obydwu sklepów są do siebie bardzo podobne i mogą być mylone. Na domiar tego oba sklepy zdecydowały się wzbogacić asortyment o produkty zapachowe innych marek oprócz Yankee Candle, co kłoci się z nazwą sklepów.

Jaką końcówkę domeny wybrać?

Celujmy tylko w domenę z rozszerzeniem .pl, która jest najbardziej prestiżowa wśród wszystkich polskich domen. To na niej oprzyjmy swój sklep. Innych końcówek nie bierzmy nawet pod uwagę. Ewentualnie możemy wykupić dodatkowo naszą nazwę z końcówką com.pl aby w przyszłości nikt nam jej nie przejął.

Jak wpadłem na nazwę dla swojego sklepu?

18 listopad 2012, mijał trzeci miesiąc mojej nowej pracy w sklepie Merlin.pl. Pracowałem na stanowisku specjalisty SEO, które swoją drogą było częścią mojego misternego planu. Jakiego? Tego dowiesz się na stronie o mnie. Pamiętam ten dzień, jakby to było wczoraj. Akurat przebywałem na spotkaniu w ramach zastępstwa (hi Bartek! :-)), gdzie prezentowałem zarządowi plany działu SEO na najbliższe miesiące. To wtedy niespodziewanie na ekranie mojego smartfona wyświetliło się powiadomienie od jednego z rejestratorów domen, z którego dowiedziałem się, że za jedyne kilkadziesiąt złotych udało mi się wejść w posiadanie domeny Goodies.pl, na której oparłem swój sukces.

Być może zaskoczę Cię, gdyż na nazwę mojego sklepu internetowego – Goodies.pl – trafiłem zupełnie przypadkowo i to w dodatku nie wymyślając jej! Przy okazji odkryłem prześwietny sposób na wynajdywanie prawdziwych perełek, które mogą stać się nazwą dla niejednego sklepu internetowego, czy strony firmowej oraz często z dodatkowymi wartościami, o których wspominam w moim kursie.

Tak został postawiony jeden z moich pierwszych i bardzo istotnych kroków w kierunku własnego sklepu internetowego. Pamiętaj nazwa powinna być nazwą własną, jedno lub dwuwyrazową, bez myślników, nie za długą. Nie staraj się na siłę stworzyć nazwy kojarzącej się ze sprzedawanym towarem. W końcu nazwa Empik, czy Merlin nie kojarzy się z książkami ;-) Mam nadzieję, że uda się to i Tobie, powodzenia!

[Głosów:6    Średnia:3/5]
Nazwa sklepu internetowego written by Robert Menkałaśrednia ocen3/5 - 6oceny użytkowników

2 Comments Nazwa sklepu internetowego

  1. Mateusz

    Gratuluję dobrego artykułu! Od siebie dodałbym tylko 2 rzeczy:

    – Warto sprawdzić, czy nazwa nie jest już wykorzystywana przez konkurencję. Można wpisać ją w Google, a najlepiej również w bazie zastrzeżonych znaków towarowych.

    – Można również skorzystać z gotowych list. Na chwytliwa.pl/pomysly/ zebraliśmy kilkaset domen, na których można znaleźć zarówno nazwę dla firmy finansowej, jak i wielobranżowego sklepu internetowego :)

    Reply
    1. Robert MenkałaRobert Menkała

      Dziękuje za miłe słowo i wskazanie dwóch dodatkowych punktów :)

      Jeśli nie ogranicza nas budżet to jak najbardziej zakup domeny i jednocześnie nazwy dla sklepu z takiej listy jest okej.

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *