Prowadzenie bloga firmowego w sklepie internetowym

Prowadzenie firmowego bloga jest w dzisiejszych czasach bardzo skutecznym narzędziem wykorzystywanym w strategii marketingowej. Pozwala zbudować wokół marki społeczność. Jest nieodzownym elementem uczestniczącym w budowie pozytywnego wizerunku firmy, a także przyczynia się do poprawy jej wyników finansowych. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych decyduje się na te rozwiązanie. O czym powinni przy tej sposobności pamiętać, by osiągnąć pożądane rezultaty?

Dlaczego sklep online powinien mieć własnego bloga?

Wśród sklepów online panuje aktualnie ogromna konkurencja, nic więc dziwnego, że każdy pragnie wyróżnić się na jej tle. Niezbędne jest w związku z tym podejmowanie działań, dzięki którym sklep pokazuje się jako nowoczesna, nastawiona na dynamiczny rozwój firma. Jednym z takich działań jest firmowy blog. Różnica pomiędzy nim a firmową stroną jest bardzo duża – blog pozwala zaprezentować się od nieco innej strony i nawiązywać partnerskie relacje z klientami. Służy wymianie myśli i poglądów, poprawia komunikację na linii firma-klient. Wynika z tego również szereg innych korzyści, spośród których można wymienić m. in. następujące aspekty:

  • blogi są chętniej polecane przez czytelników aniżeli tradycyjne strony internetowe,
  • poszczególne wpisy można w prosty i szybki sposób udostępniać w social mediach,
  • za pośrednictwem bloga można informować odbiorców o ważnych wydarzeniach z życia firmy,
  • wysyłanie nowych wpisów subskrybentom pozwala na budowanie efektywnych relacji,
  • blog sprzyja wymianie zdań i prowadzeniu dyskusji,
  • przedstawiciele mediów chętnie kontaktują się z twórcami blogów,
  • bloga można bez problemu podpiąć pod stronę sklepu.

Wybór platformy do blogowania

Decydując się na założenie bloga dla sklepu internetowego, trzeba podjąć ważną decyzję dotyczącą wyboru platformy do blogowania. Obecnie jest ich całkiem sporo, aczkolwiek w praktyce liczą się dwie:

  • Blogger.com – od 2003 r. jest to własność Google, w związku z czym utworzony na tej platformie blog jest automatycznie zintegrowany z Google, co jest korzystne w kontekście pozycjonowania. Ponadto posiada wbudowane przyciski najważniejszych mediów społecznościowych takich jak  Facebook, Twitter i Google +. Generalnie ilość różnych widgetów przemawia na korzyść tej platformy. Postawiony na blogger.com blog daje możliwość integracji z Google AdSense, nie ma też problemów z zamieszczaniem reklam czy linków do programów partnerskich. Dużym plusem jest to, że bez dodatkowych opłat można modyfikować kod HTML. Mankamentem bloggera jest to, że oferuje niewiele szablonów, których szata graficzna pozostawia wiele do życzenia – da się jednak je ulepszyć dzięki odpowiednim kodom HTML i CSS.
  • WordPress – w tym obszarze wyróżnia się wordpress.com i wordpress.org. WordPress.com to całkowicie darmowa platforma, natomiast wordpress.org jest co prawda bezpłatnym oprogramowaniem, ale wykupienie hostingu i domeny leży po stronie użytkownika. WordPress.org ma tę przewagę nad wordpress.com, że blog tworzony na tej platformie jest całkowitą własnością użytkownika. W obu przypadkach założenie bloga i dodawanie wpisów jest proste. Z uwagi na ogromną popularność wordpress jest systematycznie rozwijany i ma doskonałe zaplecze techniczne. Oferuje sporo ciekawych szablonów – jedne są płatne, inne zaś darmowe. Jeżeli ktoś chce się przenieść z wordpress.com na wordpress.org, zrobi to bez problemu – wystarczy skorzystać z opcji „eksportuj”.

Jak skutecznie blogować?

Sam wybór platformy to oczywiście za mało. Aby blog stał się popularny i pomógł realizować zamierzone cele, musi zostać spełnionych kilka istotnych warunków:

  • Unikalna i wartościowa treść powiązana z profilem sklepu online. Przy tej okazji pojawia się pytanie: o czym pisać na blogu? Na początek można przedstawić historię powstania sklepu, pozostałe wpisy powinny zaś dotyczyć m. in. poszczególnych produktów znajdujących w ofercie sklepu, nowości w branży itp. Tematy najlepiej opracowywać z wyprzedzeniem. Bardzo dobrą i skuteczną metodą jest zamieszczanie krótkich filmików prezentujących różne produkty.

Niezwykle istotne jest to, by wpisy na blogu ukazywały się systematycznie i były poświęcone tematom, które są użyteczne z punktu widzenia klientów. Powinny być pisane w interesujący sposób – nudny i nieatrakcyjny język szybko zniechęci czytelników.

Dodatkowo nie wolno zapomnieć o umieszczaniu w treści słów kluczowych oraz hiperłączy – czyli wewnętrznych linków. To pomoże w pozycjonowaniu bloga.

  • Budowanie bazy mailingowej – blog to idealne miejsce pozyskiwania subskrybentów newslettera. Stosowny formularz można umieścić w wielu miejscach – na stronie głównej, w bocznej kolumnie czy pod każdym wpisem.
  • Budowanie pozytywnego wizerunku sklepu – wpisy powinny nieść pozytywne przesłanie. Nie wolno oszukiwać czytelników ani oczerniać konkurencji – to nie pomaga w pozyskiwaniu klientów.
  • Prezentowanie opinii zadowolonych klientów – dzięki temu sklep jest postrzegany jako profesjonalne miejsce. Nie jest jednak zalecane przesadzanie z ilością tychże opinii.
  • Czas reakcji – aby utrzymywać dobre relacje z klientami, należy na bieżąco odpowiadać na ich komentarze i starać się zachęcać ich do dyskusji.
[Głosów:1    Średnia:5/5]
Prowadzenie bloga firmowego w sklepie internetowym written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here