Coraz większa ilość przedsiębiorstw opierających swoje dochody na sprzedaży, przenosi działalność do sieci internetowej. Efektywność takiego posunięcia, która objawia się w wyższych dochodach firmy i pozyskiwaniu wciąż nowych klientów, widoczna jest zarówno w statystykach ogólnoświatowych, jak i wynikach poszczególnych sklepów internetowych. Dlaczego tak się dzieje? Co wpływa na opłacalność założenia sklepu internetowego i jak się do tego zabrać?
Czy sklepy internetowe są przyszłością handlu?
Już od kilku lat wiele firm działających nie tylko na terenie Polski, ale i całego świata, zauważa, że sprzedaż internetowa stale rośnie w siłę, podczas gdy stacjonarna staje się powoli słabnącym filarem. Nic w tym dziwnego – coraz więcej ludzi na całym świecie zyskuje stały dostęp do internetu, a zakupy z jego użyciem są tanie, szybkie i wygodne. Dodatkowo w tego rodzaju sprzedaży nie istnieją ograniczenia związane z dostępnością danego produktu w pobliżu miejsca zamieszkania klienta. Sklepy nie muszą magazynować towaru, a zamówienia wysyłane są nawet z drugiego końca świata. Czy to jednak oznacza, że sprzedaż stacjonarna wkrótce stanie się jedynie wspomnieniem dawnych, mniej rozwiniętych technologicznie czasów?
Wielu przedsiębiorców prowadzących sprzedaż lokalną nie widzi powodu, aby przenosić swoją działalność do sieci internetowej. Tymczasem nie zauważają oni, jak wielu klientów mogliby pozyskać, gdyby ich produkty promowane były na większą skalę. Oczywiście sprzedaż stacjonarna nie zniknie ze znanego nam świata w tym, ani przyszłym roku. Faktem jest jednak, że zostaje ona w pewien sposób wepchnięta do świata wirtualnego, w którym wszystkie produkty, jakie oferuje rynek, dostępne są natychmiast.
Projektowanie sklepu internetowego – o czym warto pamiętać?
Tworzenie własnego sklepu internetowego nie musi być rzeczą trudną, chociaż wymaga pewnych umiejętności. Z pewnością dla kogoś, kto nigdy nie miał styczności z projektowaniem atrakcyjnych dla klientów stron internetowych, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług fachowców. Sklep prestashop oferujący projektowanie sklepów internetowych i pozostawienie ich na darmowym serwerze przez cały rok od ich założenia, jest tu całkiem trafnym przykładem. Zapewnia on z jednej strony uwzględnienie wszystkich indywidualnych wytycznych przekazanych przez sprzedawcę, z drugiej natomiast stworzenie strony, która działa w prosty i intuicyjny sposób, jednocześnie przyciągając uwagę i zapadając w pamięć klientów.
Jednym z największych utrapień właścicieli sklepów internetowych są porzucane koszyki, w których nie dochodzi do realizacji zamówienia. Oznacza to mniej więcej tyle, że klient wykazał zainteresowanie jakimś produktem, jednak ostatecznie po zapoznaniu się ze stroną, zawartymi na niej informacjami, ceną lub warunkami sprzedaży, zrezygnował z transakcji. Jak widać, powodów takiej sytuacji może być naprawdę sporo, dlatego, aby walczyć z problemem, należy dogłębnie przeanalizować wiele elementów wchodzących w skład sklepu internetowego.
Jedną ze szczególnie ważnych cech sprawnie działającego sklepu jest łatwość i szybkość jego obsługi. Wszystkie produkty powinny być łatwe do znalezienia, jednocześnie nie zalewając klienta zbyt dużym wyborem. Od dodania produktu do koszyka aż do finalizacji transakcji powinna prowadzić możliwie jak najkrótsza droga, aby sprzedaż internetowa pozostała z założenia natychmiastowa. Każde utrudnienie, dodatkowy krok, który napotka na tej drodze klient, może prowadzić do porzucenia przez niego koszyka zakupowego. Czy warto się na to narażać? Zdecydowanie nie, dlatego przy projektowaniu sklepu internetowego warto polegać na umiejętnościach osób, które mają w tym niemałe doświadczenie.