Sklep internetowy jest w dzisiejszych czasach jednym z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Rynek e-commerce jest prężnie i dynamicznie rozwijającą się branżą, której możliwości wydają się być nieograniczone. Ponadto od wielu już lat systematycznie wzrasta zainteresowanie zakupami online – z punktu widzenia konsumentów są wygodne i niejednokrotnie o wiele bardziej opłacalne niż te w stacjonarnych sklepach. Uruchomienie sklepu internetowego nie jest generalnie trudną sprawą, ale trzeba mieć mnóstwo kwestii na uwadze, by przedsięwzięcie zostało uwieńczone sukcesem.
Pomysł i analiza rynku
W Polsce prowadzenie sklepu internetowego jest działalnością gospodarczą wymagającą zarejestrowania. Zanim to jednak nastąpi, trzeba koniecznie zastanowić się nad paroma rzeczami. W pierwszej kolejności należy określić profil działalności – wiele sektorów rynku e-commerce jest wręcz przesyconych ofertami. Oczywiście, wszędzie panuje duża konkurencja, aczkolwiek nie oznacza to wcale, że wyklucza to możliwość znalezienia własnej niszy. Warto podpytać znajomych i rodzinę oraz poczytać, o czym piszą internauci, jakie trendy są modne, które z nich uważane są za przyszłościowe etc. Mówiąc innymi słowy, niezbędne jest poznanie grupy docelowej oraz określenie jej potrzeb i preferencji. Liczy się zatem nie tylko dobry pomysł.
Przy tej sposobności nie wolno pominąć tak istotnego aspektu, jakim jest zorientowanie się w poczynaniach konkurencji. Jak szeroki asortyment proponuje ona klientom? Na jakim poziomie kształtują się u niej ceny? Co cieszy się największym powodzeniem? Jakie chwyty marketingowe stosuje konkurencja?
Niezbędne jest też zainteresowanie się nawiązaniem kontaktów z potencjalnymi dostawcami. Gdzie będzie najkorzystniej kupować towar? Ile miejsca będzie potrzebne na jego magazynowanie? Przy tej okazji można też zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z pocztą bądź firmą kurierską.
Profesjonalny biznesplan
Na podstawie zdobytych informacji, a także w oparciu o możliwości finansowe, trzeba stworzyć profesjonalny biznesplan. Można się tym zająć we własnym zakresie lub zlecić to zewnętrznej firmie. Do czego potrzebny jest taki plan? Oto kilka najważniejszych powodów:
- opisuje wszystkie czynności krok po kroku,
- pozwala zorientować się w realnych kosztach przedsięwzięcia,
- pozwala oszacować szanse na powodzenie inwestycji,
- jest wymagany w przypadku starania się o zewnętrzne środki, np. w formie kredytu bankowego.
Biznesplan powinien uwzględniać następujące punkty:
- Opis przedsięwzięcia – w tym punkcie podaje się podstawowe informacje dotyczące firmy. Warto też wspomnieć o przesłankach przyświecających założeniu sklepu.
- Cele przedsięwzięcia – każda firma, a więc i sklep internetowy, musi mieć wyznaczone cele zarówno krótko-, jak i długoterminowe. Poprzez cele krótkoterminowe rozumieć trzeba założenia na pierwszy rok działalności, o którym mówi się, że ma kluczowe znaczenie – mnóstwo firm właśnie w tym czasie upada.
- Plan marketingowy – to obszerne zagadnienie. Umieszczone w jego ramach działania mają za zadanie skupić się w głównej mierze na tym, by sklep osiągnął w wynikach wyszukiwarek internetowych ze wskazaniem na Google możliwie jak najwyższą pozycję. Należy oszacować przewidywalny koszt tych działań.
- Finansowe prognozy dla przedsiębiorstwa – najlepiej rozpisać je w skali rocznej, mając na względzie wariant optymistyczny i pesymistyczny. Finansowa prognoza składa się z takich elementów jak m. in. przychody ze sprzedaży, marża, koszty stałe, zysk/strata brutto czy zysk/strata netto.
- Plan awaryjny – jest on potrzebny, ponieważ nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Wdrożenia w życie będzie wymagał w sytuacji, kiedy nie dojdzie do zrealizowania założeń wariantu realistycznego na poziomie co najmniej 50 proc.
- Analiza SWOT – to narzędzie niezbędne przy tworzeniu biznesplanu. Dzięki niemu można szczegółowo określić słabe i mocne strony przedsięwzięcia, minimalizując w ten sposób ryzyko poniesienia porażki.
Wybór nazwy i domeny
Decydując się na założenie sklepu internetowego, trzeba wybrać stosowną dla niego nazwę. Nie jest to wbrew pozorom tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nietrudno o popełnienie tu wielu błędów, dlatego też przy tworzeniu nazwy trzeba mieć na względzie:
- profil sklepu,
- grupę docelową.
Nazwa musi się bezwzględnie kojarzyć z działalnością firmy oraz z klientami, do których kieruje ona swoją ofertę. Dodatkowo powinna być:
- krótka, chwytliwa i łatwa do zapamiętania,
- nie sprawiająca trudności w wymowie i piśmie,
- nie zawierająca polskich liter typu ą, ę, ż itp. oraz znaków interpunkcyjnych.
Wystrzegać się należy:
- słów wywołujących niezbyt dobre skojarzenia,
- końcówek „pol” czy „ex” – nie są mile widziane,
- obcojęzycznych wyrazów będących w powszechnym użyciu,
- stosowania w nazwie imion i nazwisk,
- sklejania kilku słów w jeden skrót.
Z nazwą sklepu internetowego nieodłącznie wiąże się wybór odpowiedniej domeny. Tu zalecane są w szczególności końcówki .pl i .com jako najbardziej rozpoznawalne, przy czym ta druga jest trafnym wyborem, jeżeli firma ma w planach prowadzenie działalności również poza polskim rynkiem. Trzeba sprawdzić czy dana domena jest wolna – i tu niejednokrotnie pojawiają się zgrzyty, ponieważ okazuje się, że domena jest zajęta. Dlatego też zastanawiając się nad nazwą sklepu, dobrze jest mieć przygotowanych kilka wariantów. Wykupienie samej domeny nie jest obecnie dużym kosztem – nieco większa jest roczna opłata za jej przedłużenie.
Rejestracja działalności gospodarczej
Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. W tym celu należy:
- udać się do właściwego urzędu miasta lub gminy i wypełnić formularz CEIDG będący jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wnioskiem o nadanie numeru REGON,
- z numerem REGON złożyć wizytę w:
– ZUS-ie w celu ustalenia kwestii związanych z ze składkami,
– Urzędzie Skarbowym w celu wyboru formy opodatkowania i wypełnienia wniosku o zostanie płatnikiem VAT – prowadząc sklep internetowy, opłaca się być płatnikiem VAT, a złożenie wniosku w tej sprawie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia jednorazowej opłaty.
Mając decyzję o nadaniu numeru REGON, można zająć się też innymi formalnościami takimi jak m. in. uruchomienie rachunku bankowego, zamówienie wizytówek itd.
Rodzaje oprogramowań dla sklepów internetowych
Sklep internetowy nie jest w stanie obejść się bez nowoczesnego i funkcjonalnego oprogramowania. To ważny aspekt, od którego w dużej mierze zależy powodzenie przedsięwzięcia. Wybór w tym zakresie jest spory, a podstawowy podział obejmuje swoim zasięgiem:
- Oprogramowanie dedykowane.
Tego typu oprogramowanie powstaje na indywidualne zamówienie klienta i uwzględnia wszystkie jego wskazówki i oczekiwania. Zdecydowanie największą zaletą tego rozwiązania jest to, że można mieć wpływ na wszystkie jego elementy oraz pewność, że oprogramowanie będzie idealnie współgrało z informatycznym środowiskiem wykorzystywanym w firmie. Wadami są natomiast wysoka cena oraz spora odpowiedzialność, jaka spoczywa w tym momencie na barkach klienta. Musi on liczyć się z tym, że za wszelakie aktualizacje i modyfikacje płaci się dodatkowo. Poza tym nie w każdym przypadku wdrożenie w życie tej opcji jest uzasadnione.
- Oprogramowanie pudełkowe.
Tym mianem określane są gotowe oprogramowania o zamkniętej strukturze, której klient nie musi w żaden sposób zmieniać. Wyróżnia się tu 3 podkategorie, a mianowicie:
- oprogramowanie w formie dzierżawy – najtańszy wariant, na korzyść którego przemawia to, że konfiguracja i instalacja sklepu oraz hosting to obowiązki dostawcy, a nie klienta,
- oprogramowanie zamknięte – czyli takie, które bazują na zamkniętej licencji i nie dają możliwości wprowadzania modyfikacji,
- oprogramowanie otwarte – oprogramowanie na licencji Open Source dostępne w wersjach darmowej i płatnej.
Przedsiębiorcy często zastanawiają się czy lepsze będzie oprogramowanie darmowe, czy komercyjne? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytanie, albowiem oba te rozwiązania posiadają plusy i minusy. Atutem darmowego oprogramowania jest powszechna dostępność i brak opłat, co ma ogromne znaczenie dla osób dysponujących raczej ograniczonym budżetem. W zamian muszą jednak spodziewać się, że platforma nie sprosta do końca ich oczekiwaniom, np. w kwestii funkcjonalności czy szaty graficznej.
Oprogramowania komercyjne są już z kolei bardziej wyspecjalizowane i profesjonalne, lepiej dostosowane do potrzeb sklepów internetowych, ale zarówno ich zakup, jak i przedłużenie licencji kosztują. I to niekiedy całkiem sporo. Ponadto platformy te nie są pozbawione i innych wad żeby wspomnieć chociażby o zamkniętym kodzie źródłowym, braku pewności co do rozwoju oprogramowania czy uzależnieniu klienta od dostawcy.
Początkującym nie zaleca się generalnie sięgania po rozwiązania z najwyższej półki – do tego jest potrzebna pewna wiedza oraz doświadczenie na rynku e-commerce. Za rozsądne pieniądze da się obecnie kupić praktyczne oprogramowanie pudełkowe, które na start jest idealne. Oprogramowanie komercyjne na pewno niezbędne jest w przypadku dużych przedsiębiorstw prowadzących działalność na szeroko zakrojoną skalę. Jeżeli sklep jest jednoosobową formą działalności gospodarczej, najlepiej jest rozglądać się za tańszymi wariantami.
Oprócz tego przy wyborze oprogramowania trzeba uwzględnić jeszcze kilka innych przesłanek. Z punktu widzenia klienta odwiedzającego sklep oprogramowanie musi być przede wszystkim funkcjonalne. Co to oznacza? Wiąże się to m. in. z:
- łatwą nawigacją,
- przejrzystą i czytelną szatą graficzną,
- różnymi opcjami w zakresie płatności – klienci mają w tym obszarze różne preferencje, np. niezwykle popularne są aktualnie szybkie płatności,
- możliwością wyboru sposobu dostawy,
- prostą w obsłudze wyszukiwarką zamieszczoną w widocznym miejscu,
- opcją szybkiego nawiązania kontaktu z obsługą, np. za pośrednictwem komunikatora internetowego.
Dla właściciela sklepu funkcjonalność to m. in.:
- konkurencyjny koszt wdrożenia oprogramowania,
- integracja z zewnętrznymi systemami,
- narzędzia ułatwiające obsługę e-mailingu,
- nieskomplikowany i prosty w obsłudze panel administratora usprawniający realizowanie zamówień.