Lista mailingowa

E-mail marketing jest w dzisiejszych czasach niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym. Odznacza się znacznie większą skutecznością aniżeli tradycyjne formy reklamy. Dużego znaczenia nabiera zatem w tym kontekście zbudowanie bazy adresowej, co obecnie jest sporym wyzwaniem, ponieważ internauci nie są zbyt chętni do dzielenia się adresami swych elektronicznych poczt. Jakie działania zatem podejmować w tym kierunku, by poszerzać grono odbiorców?

Dlaczego warto budować listę mailingową?

Wymienić można wiele powodów, dla których nowoczesna firma powinna postawić na budowę listy mailingowej. Przemawiają za tym takie przesłanki jak m. in.:

  • e-mail jest preferowanym kanałem komunikacyjnym na linii firma- klient,
  • lista mailingowa przyczynia się do zwiększenia zasięgu kampanii marketingowych,
  • firma pozyskuje w ten sposób mnóstwo cennych informacji na temat klientów,
  • firma buduje lojalną społeczność, co pomaga jej pozyskiwać nowych odbiorców,
  • zdecydowana większość osób otrzymujących newslettery regularnie je czyta, co przekłada się też na korzystanie przez nie z różnych ofert, jakie firma ma do zaproponowania.

Zapisy na newsletter

Pierwszym miejscem, gdzie firma powinna zacząć szukać nowych subskrybentów, jest jej własna strona internetowa – czyli np. sklep. Właśnie tutaj należy zachęcać odbiorców do zapisywania się do newslettera. To elektroniczna forma biuletynu, która ułatwia firmie nawiązywanie skutecznych relacji z klientami. Za pośrednictwem newslettera są oni informowani m. in. o ofercie firmy i pojawiających się w niej nowościach, o ważnych wydarzeniach itp. Warto w tym momencie położyć nacisk na to, by pokazać odbiory korzyści, jakie osiągnie, wyrażając zgodę na zapis do newslettera. Najrozsądniej jest zatem przedłożyć mu informacje o atrakcyjnych promocjach i rabatach, które czekają jedynie na osoby otrzymujące biuletyn. Dodatkowo trzeba przy tej sposobności pamiętać o następujących kwestiach:

  • Formularz zapisu powinien być umieszczony w widocznym miejscu, przy czym warto pokusić się o umieszczenie go nie tylko na stronie głównej, ale również i na wszystkich podstronach. Efektywną metodą jest również pop-up – czyli okienko, które ukazuje się po wejściu na daną stronę. Dobrze jest tutaj skorzystać z takiej funkcji jak camping, dzięki czemu pop-up ukazuje się oczom konkretnego użytkownika jedynie określoną ilość razy. Nie jest zalecane, by okienko te było widoczne dla osób, które już zostały subskrybentami newslettera.
  • Im prostszy formularz, tym lepiej. W praktyce najczęściej składa się on z dwóch pól – w jednym wpisuje się adres poczty elektronicznej, w drugiej imię i nazwisko. Po wypełnieniu formularza odbiorcy powinien wyświetlić się komunikat o dokończeniu rejestracji poprzez kliknięcie w link, który został wysłany na podany adres.
  • Gromadzenie danych osobowych wiąże się z obowiązkiem zapewnienia im odpowiedniej ochrony. Ponadto należy zapewnić użytkownika, że jego dane są w pełni bezpieczne i nie będą sprzedawane innym podmiotom.

Media społecznościowe i ich rola w budowaniu społeczności

Media społecznościowe również pomagają w pozyskiwaniu subskrybentów, chociaż nie odznaczają się tak wysoką skutecznością jak metoda opisana powyżej. Fanpage na portalu społecznościowym można wykorzystać do tych celów na kilka sposobów:

  • Zamieszczając na nim formularz zapisu do newslettera.
  • Organizując konkursy – ułatwiają to specjalne aplikacje, dzięki którym można bez problemu połączyć konkurs z systemem służącym do obsługi e-mail marketingu. Konkurs musi mieć porządnie opracowany regulamin i w żadnym wypadku nie ma prawa przypominać loterii losowej, gdyż zorganizowanie takowej oznacza konieczność spełnienia wielu rygorystycznych wymogów. W regulaminie trzeba umieścić zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych oraz na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej. W wyłonieniu zwycięzcy nie może więc decydować czynnik losowy. Poza tym im niższy próg wejścia do konkursu, tym lepiej, gdyż to przyciągnie większą liczbę uczestników.
Dodatkowe działania

W konstruowaniu bazy e-mailowej pomagają także inne działania. Spośród tych metod wymienia się m. in.:

  • Szkolenia i webinary. Dzielenie się wiedzą jest użyteczne z wielu powodów – m. in. dlatego, że firma postrzegana jest jako autorytet w określonej dziedzinie, a to istotny element w procesie budowy pozytywnego wizerunku. Godna zaufania marka przyciąga kolejnych użytkowników. Szkolenia i webinary to znakomita sposobność ku temu, by pozyskać dane uczestników. Mają jednak pewien mankament – nie da się ich w stu procentach zautomatyzować i wymagają sporego zaangażowania.
  • Aplikacje pobierane z firmowej strony. Najlepiej, jeśli są udostępniane nieodpłatnie, a jedynie w zamian za przekazanie danych.
  • Peel away – czyli tzw. zagięte kartki. Po najechaniu na nią rozwija się oferta firmy. Można też zastosować metodę, by po kliknięciu w zagiętą kartkę odbiorca został przeniesiony na stronę z ofertą.
  • Exit splash. Jest to metoda, która polega na tym, że odbiorcy, który nie dokonał zakupu bądź nie zapisał się na newsletter, są proponowane dodatkowe korzyści. Informacja o nich wyświetla się w momencie, gdy internauta chce np. opuścić stronę.
[Głosów:1    Średnia:5/5]
Lista mailingowa. Jak skutecznie zbudować bazę mailingową? written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here