Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego jest podyktowany wieloma przesłankami takimi jak m. in. finansowe możliwości czy zasięg działalności. Dostępne są rozmaite warianty – zarówno komercyjne, jak i typu open source. Spośród rozwiązań cieszących się największym zainteresowaniem należy wymienić platformę Magento. Co warto wiedzieć na je temat? Jakie są jej mocne i słabe strony?
Podstawowe informacje o Magento
Magento jest oprogramowaniem stworzonym przez amerykańską firmę Varien. Podstawowym przedmiotem jej działalności jest wdrażanie projektów głównie z zakresu e-commerce. Zgodnie z założeniami Magento powstało z myślą o sklepach online, których roczne obroty nie wynoszą więcej niż 100 mln dolarów. W praktyce oznacza to dokładnie tyle, że w zasadzie każdy, kto ma w planach uruchomienie sklepu internetowego, powinien rozważyć wykorzystanie na jego potrzeby omawianej platformy.
Skrypt należy pobrać ze strony www.MagentoCommerce.com. Jest on udostępniany w oparciu o licencję Open Software License, a dostępne są następujące jego warianty:
- Community Edition – wersja bezpłatna,
- Enterprise Edition – wersja płatna bardziej rozbudowana w porównaniu z darmową.
Niniejszy tekst jest poświęcony wersji bezpłatnej wzbudzającej ogromne zainteresowanie. Bazuje na niej mnóstwo sklepów internetowych na całym świecie, ponieważ pod względem możliwości znacznie przewyższa ona konkurencyjne, darmowe oprogramowania.
Zalety Magento
Popularność Magento nie jest dziełem przypadku. To zasługa licznych zalet, jakimi skrypt ten się odznacza. Oto najważniejsze aspekty, które przemawiają na jego korzyść:
- Funkcjonalność – w tym obszarze Magento ma sporą przewagę nad wieloma darmowymi skryptami. Zawiera zarówno podstawowe elementy typowe dla wszystkich sklepów online, ale także dysponuje mocno rozbudowanymi funkcjami takimi jak m. in. system analiz, systemy płatności, systemy raportowania i zarządzania produktami. Ważną informacją jest też to, że dostępna jest mobilna wersja Magento, co ma niemałe znaczenie zważywszy na fakt, iż urządzenia mobilne takie jak smartfony czy tablety są obecnie powszechnie stosowane. Nie bez znaczenia jest również to, że jeden panel administracyjny umożliwia prowadzenie jednocześnie paru sklepów. O funkcjonalności skryptu decyduje ponadto spory wybór szablonów dla produktów. Platformę można zatem w stosunkowo prosty sposób przystosować do konkretnych potrzeb.
- Społeczność – z uwagi na duża popularność Magento ma dużą społeczność użytkowników, dzięki czemu łatwiej jest uzyskać techniczne wsparcie. To również przekłada się na zainteresowanie skryptem wielu programistów, co owocuje powstawaniem przydatnych wtyczek.
- Architektura skryptu – została ona skonstruowana w taki sposób, by nie było problemów z rozbudowanie skryptu. Istotne jest przy tym to, że programiści nie napotykają się tu na ograniczenia utrudniające im to zadanie.
- Pozycjonowanie – skrypt został dobrze przystosowany pod kątem optymalizacji strony. Stwarza zatem duże możliwości w zakresie pozycjonowania sklepu internetowego, co w dobie dużej konkurencji jest wielkim atutem.
- Powszechny dostęp – wersja Community Edition jest dostępna bezpłatnie dla każdego, kto chce z niej skorzystać.
Wady oprogramowania
Decydując się na założenie sklepu internetowego w oparciu o Magento, należy koniecznie liczyć się z pewnymi niedogodnościami:
- Wymogi względem serwera – rozbudowana funkcjonalność skryptu oznacza m. in. to, że nie da się postawić sklepu na słabym serwerze. Wymagane są świetne jego parametry, w przeciwnym razie nie będzie mowy o wygodnym i komfortowym korzystaniu z oprogramowania. Użytkownik musi zatem przygotować się na większe wydatki związane z wykupieniem odpowiedniego hostingu – jego wybór powinien być starannie przemyślany.
- Modyfikacja – zmiany w skrypcie wymagają zaawansowanych umiejętności, więc w tym obszarze Magento nie należy do skryptów przyjaznych z punktu widzenia użytkownika. Korzystanie z usług doświadczonych programistów generuje dodatkowe koszty.
- Dodatkowe funkcje – chociaż w wersji Community Edition na brak funkcji nie można narzekać, to jednak rozbudowanie skryptu o kolejne opcje nie jest już darmowe. Po to właśnie powstała wersja Enterprise Edition.
- Administracja – użytkownicy często skarżą się na problemy z obsługą panelu administracyjnego, która nie jest tak prosta jak np. w PrestaShop czy w Quick.Cart. Przykładowo dodanie kolejnego produktu do sklepu nie jest w Magento prostą sprawą. Poza tym ilość dostępnych funkcji sprawia, że zapoznanie się z nimi jest niezwykle czasochłonne. I niejednokrotnie jest tak, że aby ten temat ogarnąć, trzeba zwrócić się o pomoc do programisty dobrze znającego ten skrypt.
Podsumowanie
Mając na uwadze wszystkie „za” i „przeciw”, można pokusić się o stwierdzenie, że Magento to świetne oprogramowanie dla osób mających już pewne doświadczenie w branży e-commerce. W przypadku początkujących sklepów może sprawiać wiele trudności. Oczywiście, jeśli od samego początku ktoś jest nastawiony na rozbudowę sklepu i gotów jest ponieść związane z tym wydatki, nic nie stoi na przeszkodzie, by wypróbować Magento.