Otwarcie sklepu internetowego

Sklep internetowy to obecnie jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. W przeciwieństwie do tradycyjnego sklepu stacjonarnego koszty jego prowadzenia są znacznie niższe, co zachęca potencjalnych przedsiębiorców do działania. Ponadto zakupy online to w dzisiejszych czasach bardzo rozpowszechniona forma zaopatrywania się w różnego rodzaju produkty, do której przekonuje się coraz więcej osób. Sklep internetowy ma zatem spore szanse na odniesienie sukcesu, niemniej jednak wpływ na to ma kilka istotnych czynników.

Zrób rozeznanie

Sklep internetowy – podobnie jak każda inna forma działalności gospodarczej – wymaga zarejestrowania. Nie należy się z tym śpieszyć – przed przystąpieniem do załatwiania formalności należy się mocno zastanowić nad paroma kwestiami. Przede wszystkim liczy się pomysł – oczywiście aktualnie bardzo trudno jest wymyślić coś oryginalnego i odkrywczego, ale to akurat nie powinno mieć większego znaczenia. Najważniejsze, aby zorientować się, jak w danej branży radzi sobie konkurencja i jakie ceny proponuje klientom, które produkty wzbudzają największe zainteresowanie itp.

Przy tej sposobności warto od razu dowiedzieć się, jak przedstawiałaby się współpraca z potencjalnymi dostawcami – szukać ich należy w Internecie, w ten sposób najprościej jest nawiązać z nimi kontakty. Pojawia się tu jeszcze jeden ważny dylemat, który musi rozstrzygnąć właściciel sklepu online: decydować się własny magazyn czy nie? Wiele osób wybiera ten pierwszy wariant z uwagi na liczne jego zalety takie jak m. in.:

  • usprawnienie realizacji zamówień – zamówiony towar można wysłać od razu, nie czekając na jego dostawę; klienci przywiązują do tego dużą wagę,
  • pełna kontrola nad procesami logistycznymi,
  • możliwość udzielenia dokładnych informacji na temat asortymentu magazynowego,
  • brak zależności od zewnętrznych firm.

Z drugiej zaś strony własny magazyn generuje wyższy koszt, co w fazie rozkręcania biznesu może się okazać niemałym obciążeniem. Nie trzeba jednak zamawiać od razu pokaźnych partii towarów. Nigdy nie wiadomo, co będzie najlepiej się sprzedawać – takie informacje uzyskuje się dopiero po pewnym czasie funkcjonowania sklepu.

Przygotuj biznesplan

W oparciu o zdobyte informacje należy przygotować profesjonalny biznesplan, dzięki któremu wyszczególnione zostają takie aspekty jak m. in.:

  • koszty przedsięwzięcia,
  • strategia marketingowa,
  • narzędzia służące realizacji zaplanowanych działań,
  • informacje dotyczące produktów składających się na asortyment sklepu,
  • analiza SWOT pozwalająca poznać mocne i słabe strony inwestycji, co z kolei jest pomocne w kontekście minimalizowania ryzyka niepowodzenia.

Biznesplan jest potrzebny na różnych etapach prowadzenia działalności – nie tylko na okoliczność jej uruchamiania, o czym przedsiębiorcy często zapominają. Przydaje się zarówno na użytek wewnętrzny firmy, jak i zewnętrzny – jest wymagany przy ubieganiu się o finansowe wsparcie, np. w ramach dotacji lub kredytu bankowego.

Wymyśl dobrą nazwę

Zanim formalnościom stanie się zadość, trzeba jeszcze zastanowić się nad nazwą firmy. Po pierwsze – jest to nieodzowny element w procesie budowania pozytywnego wizerunku i świadomości marki. Po drugie – nazwę należy podać przy rejestrowaniu działalności. Stworzenie naprawdę dobrej nazwy to spore wyzwanie – zwłaszcza, że powinna być ona:

  • nawiązująca do profilu sklepu i jego klientów,
  • w miarę krótka – najlepiej jednowyrazowa,
  • łatwa do zapamiętania,
  • prosta do wymówienia i zapisania – nie zaleca się używania polskich liter typu ą, ę, ż etc.,
  • wyróżniająca się – ale nie należy zbyt mocno silić się na oryginalność, przy tworzeniu nazw obowiązuje bowiem zasada „mniej znaczy więcej”.

Tutaj pojawia się ważna uwaga, taka mianowicie, że nazwa sklepu będzie jednocześnie jego domeną internetową. Dlatego też trzeba przygotować kilka jej wariantów – spore jest prawdopodobieństwo, że niektóre domeny będą już zajęte. Najrozsądniej jest wybrać domenę z końcówką pl lub com – są najbardziej uniwersalne. Wolną domenę trzeba od razu zarezerwować – jej wykupienie nie wiąże się obecnie z dużym wydatkiem, podobnie zresztą jak jej przedłużenie.

Zarejestruj działalność

W celu zarejestrowania działalności gospodarczej należy udać się – w zależności od miejsca zamieszkania – do urzędu gminy lub miasta. Tam osoba rejestrująca działalność otrzymuje do wypełnienia formularz CEIDG-1. Stanowi on zgłoszenie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON. Obecnie nie ma konieczności składania oddzielnej wizyty w urzędzie statystycznym. Na decyzję o przyznaniu numeru REGON czeka się przeciętnie ok. 2 tygodni. Po jej otrzymaniu można załatwić kilka innych spraw takich jak m. in.:

  • założenie firmowego konta w banku,
  • zlecenie przygotowania wizytówek,
  • wykonanie firmowej pieczątki.

Osoba, która zarejestrowała działalność, musi udać się do:

  • ZUS-u – w celu uregulowania spraw związanych ze zgłoszeniem jej do ubezpieczeń społecznych; w niektórych przypadkach przysługuje preferencyjna stawka składek,
  • urzędu skarbowego – w celu wybrania formy opodatkowania oraz ewentualnej rejestracji firmy jako płatnika VAT; mając sklep internetowy, opłaca się być zarejestrowanym płatnikiem VAT – od 1 stycznia 2015 r. rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna, ale jeśli ktoś chce uzyskać potwierdzenie rejestracji, musi uiścić jednorazową opłatę skarbową w wysokości 170 zł.
Wybierz oprogramowanie sklepu

Bardzo ważnym aspektem prowadzenia sklepu internetowego jest wybór odpowiedniego oprogramowania stworzonego na potrzeby tej właśnie formy biznesu. W tym momencie trzeba mieć na względzie nade wszystko preferencje i oczekiwania potencjalnych klientów, dlatego też nawigacja strony musi być prosta i przyjazna. W zakresie oprogramowania do wyboru jest jedna z 3 opcji:

  • darmowe oprogramowanie,
  • gotowe oprogramowanie,
  • oprogramowanie wykonane na indywidualne zamówienie.

Każdy z tych wariantów ma swoje plusy i minusy – na początek z powodzeniem można postawić na ten drugi. W bardzo rozsądnej cenie można nabyć funkcjonalne i wygodne w obsłudze oprogramowanie. Warto mieć przy tym na względzie to, by w razie kłopotów technicznych można było liczyć na szybkie wsparcie ze strony dostawcy oprogramowania.

Dbaj o klientów

Chcąc osiągnąć sukces w branży e-commerce, trzeba zadbać o klientów i szanować ich. To zaś wiąże się m. in. z:

  • Zapewnieniem odpowiedniej ochrony danym klientów – w tym obszarze obowiązują zresztą przepisy, których właściciel sklepu internetowego jest zobligowany przestrzegać. Prowadzenie polityki prywatności musi opierać się na aktualnych regulacjach. Klienci muszą mieć pewność, że ich dane nie będą sprzedawane innym podmiotom.
  • Możliwością wyboru sposobu dostawy – przesyłki są najczęściej dostarczane przez firmę kurierską lub pocztę, wiele sklepów posiada też opcję osobistego odbioru. O tym aspekcie należy pomyśleć wcześniej, gdyż w rachubę wchodzi zawarcie stosownych umów.
  • Możliwością wyboru sposobu płatności – klienci mają w tym względzie różne oczekiwania. Nie da się wszystkich zadowolić, aczkolwiek im więcej dostępnych opcji, tym lepiej. Bardzo popularne są obecnie tzw. szybkie płatności, należy zatem zorientować się, jak taki system wdrożyć w swoim sklepie.
  • Udzielaniem jasnych i przejrzystych informacji – każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin. Ponadto klient nie może mieć problemów ze znalezieniem danych kontaktowych – powinny być one umieszczone w widocznym miejscu. Mało tego, ważny jest też czas udzielania odpowiedzi na wiadomości od klientów – to również świadczy o szacunku do nich. Wspomnieć tu także można o szybkich rozpatrywaniu reklamacji. Im krótszy czas reakcji, tym bardziej przemawia to na korzyść sklepu.
  • Prezentowaniem produktów w odpowiedni sposób – pokazana byle jak oferta nie wzbudzi zainteresowania. Ogromne znaczenie mają tutaj zdjęcia produktów – najlepiej, by były to fotografie przedstawiające rzeczywisty produkt, a nie katalogowe. Warto zastanowić się nad zatrudnieniem profesjonalnego fotografa. Do tego dochodzi jeszcze opis – klienci chcą uzyskać możliwie jak najwięcej informacji o interesującym ich towarze.

Promuj się

Nawet najlepszy pomysł na sklep internetowy nie zda w praktyce egzaminu bez solidnej promocji. Dobra wiadomość jest taka, że na chwilę obecną pole do popisu jest tu szerokie. Właściciele sklepów internetowych mają do dyspozycji mnóstwo narzędzi, z których w wielu przypadkach mogą korzystać stosunkowo niewielkim kosztem lub całkowicie za darmo. Spośród nich należy wymienić m. in.:

  • Media społecznościowe – fanpage na Facebooku czy konto na Instagramie to dzisiaj już standard. Siła przekazu mediów społecznościowych jest potężna. Co prawda nie przekładają się one w sposób bezpośredni na sprzedaż, ale prowadzenie w nich kampanii ma szereg zalet. Social media ułatwiają nade wszystko nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi odbiorcami. Istotne jest przy tym to, by zamieszczane w nich treści były wartościowe. Za pośrednictwem mediów społecznościowych można przeprowadzać konkursy, które także są dobrym pomysłem na pozyskanie nowych klientów.
  • Marketing szeptany – zarówno tradycyjny, jak i internetowy. Jest uważany za jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, a jego wielkim plusem jest to, że sprawdza się nawet przy skromnym budżecie na promocję.
  • Pozycjonowanie – czyli czynności mające poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja stron w wyszukiwarkach internetowych odbywa się głównie pod kątem Google, najpopularniejszej wyszukiwarki świata. Zabiegi te są co prawda czasochłonne, ale na dłuższą metę opłacają się – kalkuluje się zatem w budżecie na promocję wygospodarować na nie środki i zatrudnić zewnętrzną firmę, która zajmie się pozycjonowaniem.
  • Reklama PPC – czyli pay per click. To następna efektywna i atrakcyjna cenowo metoda promowania sklepu. Reklamodawca płaci nie za umieszczenie reklamy, ale za kliknięcia w nią. To pozwala też na uzyskanie miarodajnych wyników kampanii.
  • Tradycyjne formy reklamy takie jak np. ulotki czy wizytówki. Trzeba wykorzystywać każdą okazję, by wręczać je potencjalnym klientom. Koszt ich wydrukowania nie jest wysoki.
[Głosów:3    Średnia:3.3/5]
Otwarcie sklepu internetowego. Pomysł na biznes written by Robert Menkałaśrednia ocen3.3/5 - 3oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here