Zdjęcia produktów w sklepie internetowym

Dobrej jakości profesjonalnie wykonane zdjęcia produktów decydują o sukcesie sklepu internetowego. Przyciągają one uwagę klientów, zachęcają do zakupów i budują pozytywny wizerunek firmy. Co warto wiedzieć o fotografii do e-sklepów i skąd wziąć dobre zdjęcia?

Dobre zdjęcia, czyli jakie?

Badania pokazują, że konsumenci przed dokonaniem zakupów chcą sprawdzić towar: zobaczyć, dotknąć, przymierzyć. W sklepie internetowym jest to niemożliwe, dlatego ważną rolę odgrywają tu zdjęcia produktów. Z punktu widzenia kupującego ważne jest, by fotografia wiernie przedstawiała dany towar, prezentowała go z różnych stron i demonstrowała atuty i charakterystyczne elementy kupowanej rzeczy. Warto więc wykonać nie jedno, a kilka ujęć towaru, pokazać go pod różnymi kątami. Odzież, obuwie i galanterię można sfotografować na modelach. Sprzedając elektronikę i sprzęt AGD, dobrze jest pokazać jak wygląda interfejs. Z kolei, z punktu widzenia właściciele e-sklepu ważne jest, by zdjęcie się „sprzedawało”, czyli zachęcało odwiedzających witrynę do zakupu. Musi to być więc materiał wysokiej jakości: odpowiednio naświetlony, posiadający tło, ostry i wyrazisty, skupiający uwagę na oferowanej rzeczy. Dobrej jakości fotografia produktowa ważna jest również innych powodów. Pozwala ona ograniczyć ilość zapytań o cechy towaru i zredukować dzięki temu koszt obsługi klienta oraz straty wynikające z reklamacji rzeczy niewystarczająco realistycznie przedstawionej w sklepie internetowym.

Legalne zdjęcia produktów

Dla wielu właścicieli sklepów internetowych zamieszczone przez innych sprzedawców zdjęcia produktów mogą stanowić ogromną pokusę. Warto przy tym jednak pamiętać, że kopiowanie cudzych fotografii jest naruszeniem praw autorskich. Mimo że obydwie witryny sprzedają identyczny towar, to jego zdjęcia mogą udostępniać wyłącznie te e-sklepy, które wykupiły licencję lub prawa autorskie do materiału. Jest jednak wyjście z tej sytuacji: bardzo często producenci dostarczają sprzedawcom własne zdjęcia towaru. Są one darmowe i gotowe do wykorzystania. Niektóre popularne produkty dostępne są również w bezpłatnych bazach zdjęć stockowych (muszą być na licencji CC – Creative Commons). Bardzo rzadko jednak się zdarza, by darmowe banki zdjęć zawierały wszystkie potrzebne fotografie produktów, i to w kilku ujęciach.

Samodzielnie zrobione

O wiele częstszą praktyką wśród właścicieli e-sklepów, którzy nie mają funduszy na profesjonalną sesję zdjęciową, jest samodzielne wykonanie fotografii produktów. Proces składa się z dwóch etapów: produkcji i postprodukcji. W pierwszej fazie ważne jest odpowiednie wykonanie zdjęć. Trzeba będzie się zaopatrzyć w sprzęt: lustrzankę cyfrową, oświetlenie (lampy błyskowe, parasole, namioty bezcieniowe albo dobre źródło światła dziennego), statyw i tło. Druga faza polega na obróbce materiału cyfrowego. Potrzebny do tego będzie komputerowy program do edycji zdjęć. Niektóre programy o podstawowych funkcjach są dostępne za darmo. Warto wówczas zwrócić uwagę na kolory, odpowiednie kadrowanie, cienie i kontrasty.

A może profesjonalny fotograf?

Największą przeszkodą w samodzielnej sesji zdjęciowej jest brak doświadczenia. Wykonanie fotografii produktów razem z obróbką, w zależności od ilości towaru, mogą zająć nawet tydzień czasu. Zdecydowanie prościej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Najlepszy fotograf wykona sesję w umówionym terminie, sam zadba o potrzebny do tego celu sprzęt, przeprowadzi postprodukcję i dostarczy gotowy materiał w ustalonym dniu. Jako właściciel sklepu internetowego, będziesz mógł ten czas przeznaczyć na rozwój i promocję swojej firmy oraz obsługę klientów. Biznes zyska na tym dużo więcej niż na oszczędzaniu na sesji zdjęciowej. Zanim wybierzesz odpowiednia osobę do fotografowania, sprawdź jej portfolio. Najlepsi fotografowie chętnie chwalą się na swoich stronach internetowych zrealizowanymi zleceniami. A Ty dzięki temu będziesz mieć wyobrażenia na temat stylu i umiejętności fotografa. Obejrzyj zdjęcia i zajrzyj do zakładki „Klienci”, możliwe że miał on okazje pracować dla znanych i dużych marek.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Zdjęcia produktów w sklepie internetowym written by Robert Menkałaśrednia ocen5/5 - 1oceny użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here