Płatność kartą, szybkie przelewy, płatności SMS, e-portfel. Ich sprawna realizacja powinna być priorytetem właścicieli e-commerce’ów. Płatności online zostały przecież stworzone właśnie po to, by przyśpieszać proces zakupowy!
Płatności online w polskim e-commerce przeszły tzw. karierę „od pucybuta do milionera”. I to w ciągu zaledwie kilku lat. Wg. raportu Gemius Polska – „Ecommerce w Polsce 2016” aż 59% polskich internautów dokonywało szybkich przelewów internetowych, natomiast 21% z nich korzystało przy dokonywaniu transakcji z kart płatniczych. W ciągu kilku ostatnich lat płatności online zyskały na popularności i znaczeniu. Można śmiało powiedzieć, że stają się one standardem przy zakupach w sieci. Wskazuje to na fakt, iż konsumenci kładą coraz większy nacisk nie tylko na wygodę i bezpieczeństwo procesów płatności, ale także na ich szybkość.
Wachlarz dostawców
Obsługa płatności online przez systemy sprzedaży internetowej to dziś standard. Mimo tego, wybierając oprogramowanie obsługi sklepu, zawsze warto zwrócić uwagę na to, z jakimi systemami płatności online będzie ono kompatybilne. Wachlarz wyboru dostawców usług płatniczych jest ogromny. Poza możliwością implementacji w system, przy dokonywaniu wyboru warto zwrócić uwagę m.in. na okres oczekiwania na przelew, liczbę obsługiwanych banków, wysokość prowizji i opłat, bezpieczeństwo transakcji oraz popularność usługodawcy. Warto też dowiedzieć się czy wybrany usługodawca zapewnia możliwość płatności mobilnych w kanale m-commerce. Istotnym jest, aby obsługa płatności online była wygodna nie tylko z poziomu responsywnych wersji stron sklepów internetowych, ale również podczas korzystania z natywnych aplikacji mobilnych.
Wachlarz możliwości
Gdy mamy już wybranego usługodawcę oraz wiemy, że usługa jest kompatybilna z naszym oprogramowaniem, wachlarz możliwość zdaje się być zamknięty. Wróćmy jednak na chwilę do wspomnianej wcześniej szybkości obsługi, której oczekują konsumenci, szczególnie ci świadomie korzystający z szybkich płatności.
W działaniach e-commerce największym wyzwaniem jest, by realizacja zamówienia przebiegała sprawnie i bezproblemowo. Klient oczekuje szybkiej jego realizacji. Sklepowi może w tym pomóc nie tylko sama implementacja systemu płatności online, ale jak już wspomniano, jego integracja z resztą oprogramowania sklepu. Połączenie z panelem sklepu nie jest jedynym rozwiązaniem.
Ciekawą ofertę proponuje system płatności FONDY, który oferuje szeroki wachlarz metod płatności (płatności kartami, bankowością internetową, płatnościami mobilbymi, linka,o płatności i wiele innych) oraz szybki ich proces integracji ze sklepem. Dodkowo zapewnia możliwość autoryzacji płatności w ponad 100 walutach co umożliwia szybsze wejście ze sprzedażą na rynki zagraniczne.
Bardziej kompleksową – i wartą rozważenia – propozycją jest implementacja systemu ERP Streamsoft Verto, stanowiącego dla sklepów internetowych kompleksowe rozwiązanie typu back-office. Jest to typ oprogramowania, którego jedną z funkcji jest integracja wszelkich rozliczeń, w tym tych otrzymywanych z systemów płatności elektronicznych (PayU, PayPal, Skrill, Przelewy24, MyBenefit, Dotpay, karty rabatowe i inne).
Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość realizowania najważniejszych procesów w jednym systemie. Tymi najistotniejszymi procesami, w kontekście obsługi płatności, są: zarejestrowanie płatności do zamówienia z jednoczesnym przeniesieniem rozrachunku na operatora płatniczego, rozliczenie jej z wyciągiem od operatora (automatycznie), rozliczenie jego prowizji (z wyciągu) oraz dekretacja i zaksięgowanie płatności. W uproszczeniu system ERP ( http://www.streamsoft.pl/systemy-erp/ ), dedykowany branży e-commerce, posiada bogaty zbiór funkcji wymaganych do sprawnego działania zaplecza e-sklepu m.in. tych wspierających ewidencję, rozliczanie i księgowanie wpłat za zamówienia z wykorzystaniem e‑płatności. Tym samym odciąża sklepy internetowe od procesów nie stanowiących ich core businessu.
Podsumowując im sprawniej przebiegnie transakcja płatności, tym szybciej do klienta dotrze zamówiony towar. Możliwość integracji e-sklepu z systemem ERP Streamsoft Verto odciąża go od obowiązku kontroli płatności, dzięki czemu „na froncie” można skupić się na innych działaniach e‑commerce’owych.