Jakich urzędowych formalności należy dopełnić, zakładając własny sklep internetowy? Jak wybrać odpowiednią domenę i hosting? Oto wszystko, co musisz wiedzieć, zaczynając działalność w e-commerce.
E-commerce
Zakupy on-line zyskują na popularności. Wśród najczęściej wymienianych zalet sklepów internetowych znajduje się możliwość robienia zakupów przez całą dobę bez konieczności opuszczania domu, szeroki wybór produktów oraz atrakcyjne ceny. W 2017 roku już ponad 50% polskich internautów korzystało z usług e-commerce. Według prognoz ten odsetek będzie stale się powiększał. Sytuacja na rynku sprzyja więc otwarciu własnego e-sklepu. Od czego zacząć? Od zarejestrowania działalności. Sklep internetowy może być prowadzony w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie sklepu internetowego w formie jednoosobowej działalność gospodarczej, konieczne będzie złożenie bezpłatnego wniosku o wpis do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Wniosek ten jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP. Złożysz go on-line (przy użyciu podpisu elektronicznego) lub w urzędzie gminy – osobiście lub listownie. Jeżeli zdecydujesz się na działalność w formie spółki osobowej lub kapitałowej, dokonać będziesz musiał rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Odpowiedni wniosek złożyć należy sądzie rejonowym, właściwym ze względu na lokalizację siedziby spółki, a opłata za umieszczenie firmy w KRS wynosi 500 zł.
Domena i hosting
Zakładając sklep internetowy, musisz zdecydować się na domenę, czyli unikalną nazwę, pod którą Twój sklep będzie funkcjonował w internecie. Domena powinna być atrakcyjna, ale przede wszystkim – krótka i łatwa do zapamiętania. Skomplikowana, niezrozumiała lub długa nazwa może utrudnić, a nawet uniemożliwić potencjalnym klientom odnalezienie Twojego sklepu w sieci. Poza domeną potrzebować będziesz również serwera, czyli dysku, na którym umieścisz swoją stronę internetową. Najpraktyczniejszym i najbardziej opłacalnym finansowo rozwiązaniem jest zakup jednej usługi, obejmującej domenę i hosting, czyli możliwość korzystania z serwera. W przypadku małych sklepów internetowych najpopularniejszym rozwiązaniem jest hosting współdzielony – na jednym serwerze, poza Twoją stroną internetową, umieszczone są także inne strony, które wspólnie wykorzystując zasoby serwera i jego moc obliczeniową. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku sklepów generujących niewielki ruch, jednak może być zawodne, gdy z usług sklepu będzie chciała skorzystać większa liczba użytkowników. Dlatego duże sklepy internetowe lepiej umieścić na serwerze dedykowanym. Z serwera dedykowanego korzysta tylko jedna strona internetowa, a jej administrator może dowolnie zarządzać zasobami serwera. Takie rozwiązanie pozwala na komfortowe i szybkie korzystanie ze sklepu, niezależnie od tego, ilu klientów w danym momencie odwiedza stronę www.
Artykuł sponsorowany.